Under dagen återupptar flygbolaget Norwegian flygningarna, efter en konflikt med pilotfacket som kan ha kostat bolaget en halv miljard kronor.

Bedömningen görs av Sydbanks flyganalytiker Jacob Pedersen, enligt dr.dk.

Flygexperten Espen Andersen talar om ”sinnessjukt mycket pengar”, och han anser att konflikten inte var värd sitt pris – vare sig för facket eller Norwegian.

– Det är ett dyrt skådespel, säger Andersen till nrk.no.

Han anser att uppgörelsen låg i linje med vad analytiker på förhand ansåg att den skulle bli, och att konflikten därför var ”förkastlig”.

– Det måste finnas billigare sätt att kommunicera på, säger Andersen.

Christer Åström, journalist på tidningen Flygrevyn, säger att Norwegians varumärke också kan ha tagit skada. I Sveriges Radios Ekot förutspår han ”oerhört hårda tag” när konkurrenten SAS snart ska omförhandla avtalen med piloterna.

Det kommer att ta ett par dygn innan flygtrafiken fungerar fullt ut igen.

– Besättningen och flygen är inte där de ska vara, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson vid Norwegian.

I dag förväntas cirka 20 000 resenärer drabbas av förseningar och inställda flyg främst inom och mellan Norge, Danmark och Sverige.

Att fackförbunden slutligen valde att lägga ner stridsyxan berodde på Norwegians treåriga anställningsgaranti och ett kollektivavtal med kopplingar till moderbolaget.

– Vi fick en garanti från moderbolaget att våra piloter inte kommer att bytas ut mot billigare arbetskraft, säger Vegard Einan, vice ordförande vid fackförbundet Parat.

Enligt honom har rädslan för att Norwegian skulle försätta bolagen som de nordiska piloterna tillhör i konkurs varit drivande i konfliken.

– Norwegian har startat så många bemanningsföretag runt om i Europa som tagit rutter mellan Sydeuropa och övriga Europa samt Sverige, Danmark och Norge, säger han.

De överenskomna kollektivavtalen och anställningsgarantin gäller fram till oktober 2017. Men om vi kan vänta oss en ny strejk om tre år när avtalen åter ska omförhandlas vill Vegard Einan inte svara på.

– Norwegian är ett så stort företag som hela tiden förändras så det är omöjligt att veta hur det ser ut då, säger han.

Strejken inleddes den 28 februari då 70 piloter stannade hemma. Konflikten utökades den 4 mars till att omfatta 650 piloter. I söndags genomförde också ett finländskt fack en sympatistrejk som påverkade Norwegians flyg till och från Helsingfors.