Julia Månsson hjälper Sannah Salameh med rätt utförande. Foto: Janerik Henriksson

Julia Månsson hjälper Sannah Salameh med rätt utförande. Foto: Janerik Henriksson

Det första Julia Månsson gör när hon som personlig tränare börjar med en ny kund är att ta kroppsmått. Även om målet inte är att gå upp eller ner i vikt är det viktigt att kunna se förändringen.
Hon gör också några tester för att se om det är några speciella muskler som behöver stärkas, och kontrollerar om det finns några problem med hållningen.

Genomsnittskunden tränar med PT en gång i veckan i ungefär tre månader. Många har som mål att gå ner ett antal kilo i vikt, men ofta handlar det om att man helt enkelt behöver hjälp med att komma igång med träningen.

– Det vanligaste är att man har lite ont eller är stel. De flesta sitter ju mycket på jobbet, säger Julia Månsson.

arbetsdagenjuliamanssonMotivation är en viktig del av jobbet.

– Vissa måste man försöka peppa med att varje gång försöka göra någonting bättre. Då blir de motiverade, när de ser att det ger resultat. Att bara göra en till armhävning, eller komma lite längre när man stretchar, eller bara känna sig stabil och ha mer kontroll över kroppen. Alla sådana småsteg kan man påminna dem om. Vissa är i stället så motiverade att de vill träna varje dag och behöver hållas tillbaka lite.

Har du någon favoritövning?

– Gud vad svårt. Det går i perioder. Just nu tycker jag en jättebra övning är benpress i maskin med ett ben. Den passar i stort sett alla, och man ser så tydligt om det finns obalanser och man är starkare i ena sidan.

Någon du avråder ifrån?

– Marklyft skulle jag helst vilja att folk lät bli innan någon gått igenom det med dem. Där kan man skada ­ryggen rejält också, bara genom att lyfta tungt en gång så kan det smälla till.

Det var tv-programmet Biggest Loser, dokusåpan där svårt överviktiga personer tävlar i att gå ner i vikt, som väckte Julia Månssons intresse för yrket.

– Jag tyckte att det var intressant eftersom det handlar om en helhet. Inte bara om träning eller viktminskning utan om livsstilsförändring.

Hon gick en treårig gymnasieutbildning till personlig tränare i dåvarande hemstaden Östersund, och flyttade sedan till Stockholm när hon fick jobb på Sats.

Själv tränar Julia Månsson ungefär fyra gånger i veckan.

– Det är viktigt vara i bra form själv. Man behöver inte vara världens mest vältränade, men det syns ju om man har hälsosam livsstil.

arbetsdagPTtidslinje