Veolia ifrågasätter nästan alla punkter i avtalet som slöts efter strejken på Öresundståg. Ingen del av överenskommelsen har förverkligats.

Det är en dryg månad sedan strejken slutade. Fack och arbetsgivare undertecknade ett avtal som innebär att facket i stor utsträckning fick igenom sina krav. Tiden därefter har varit jobbig för facket och för de anställda på Öresundståg. Det har varit uppsägningar, konflikt om ensamarbete på tågen och ovilja från Veolias sida att följa det avtal som undertecknats.

– Det har varit en jobbig tid. Veolia väljer att tvista om allt och kan inte hålla avtal, säger Jens Kvist Christensen, ordförande för Sekos klubb på Öresundståg, till Sekotidningen.

Enligt Sekotidningen vill Veolia inte godta avtalets skrivning om ett arvodistråd som ska kolla att antalet visstids- och deltidsanställda inte blir fler än 5 procent. Dessutom vill företaget skjuta på lönehöjningen till de timanställda och på att andelen timanställda och deltidsanställda högst ska få vara 5 procent.

Veolia har dessutom beslutat att säga upp 95 personer och att återanställa 22 av dem på 75 procents deltid.  Facket har reserverat sig mot detta eftersom man anser att det inte finns någon övertalighet. Det fattas hela tiden folk.

För en månad sedan lade skyddsombuden på Öresundståg ett skyddsstopp när andelen ensamarbetande lokförare ökade kraftigt. Arbetsmiljöverket hävde dock omedelbart stoppet.

Klubbordförande Jens Kvist Christensen säger till Sekotidningen att strejken trots problemen var en stor seger och att avtalet som slöts är ett bra verktyg att arbeta med.