Pågatågen får, liksom Krösatågen, fler vagnar än vanligt under strejken. Strejkbryteri, anser facket. Foto: Drago Prvulovic

Pågatågen får, liksom Krösatågen, fler vagnar än vanligt under strejken. Strejkbryteri, anser facket. Foto: Drago Prvulovic

Både Krösatågen och Pågatågen sätter in fler vagnar för att minska effekten av strejken vid Öresundståg. En form av strejkbryteri, anser Seko, som överväger motåtgärder.

Omkring 300 Sekomedlemmar vid Veolia Öresundståg och Veolia Snälltåget strejkar sedan klockan tre på morgonen i dag, måndag, och de omkring 75 000 dagliga resenärerna måste ta sig fram på annat sätt.

– Stämningen är god, både bland oss som strejkar och de kollegor som tillhör fackförbundet ST, säger Jens Kvist Christensen, ordförande för Sekos klubb vid Veolia Öresundståg.

– ST-medlemmarna går informationsvakt på stationerna, men vi känner förståelse och sympati från de allra flesta.

Däremot ser Seko allvarligt på att Krösatågen (som körs av Veolia) och Pågatågen (som körs av Arriva) går med fler vagnar än vanligt, något som arbetsgivarna uppenbarligen har planerat på förhand.

– Det är egentligen en form av strejkbryteri, anser Jens Kvist Christensen.

Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson säger:

– Vi får rapporter om vad tågföretagen gör och följer utvecklingen timme för timme. När vi ställt samman informationen bestämmer vi om, och i så fall hur, vi ska reagera.

– Arriva, som kör Pågatågen, vet om att de riskerar varsel från vår sida då de sätter in fler vagnar. Men att Veolia utökar sina tåg är allvarligare.

Konflikten handlar i grund och botten om bemanningen på Veolia Öresundståg, där arbetsgivaren har varslat omkring 250 heltidsanställda om uppsägning för att i stället återanställa en stor del av dem på deltidstjänster, i de flesta fall på 75 procent av heltid. Enligt Veolia gör arbetstidsbestämmelser i kollektivavtalet att det inte går att schemalägga heltidstjänster så att arbetstiden utnyttjas fullt ut.

Seko har då lämnat förslag till scheman där de heltidsanställdas arbetstid utnyttjas till nästan 100 procent, och gått med på mer flexibel tjänstgöring för den pool av inhoppare som finns i företaget.

Veolia har reagerat positivt på de förslagen, och bekräftat att de minskar behovet av deltids- och timanställda. Men när facket i utbyte vill ha ett löfte om användandet av deltids- och timanställda verkligen ska begränsas, så har Veolia sagt nej.

Bemanningen är en arbetsgivarfråga, säger Mikael Danielsson, affärsområdeschef vid Veolia Öresundståg.

Därmed är positionerna låsta. Enligt Jens Kvist Christensen har Veolia under de senaste dagarna flyttat sig allt längre från en kompromiss och gjort makten över arbetstiderna till en principfråga.

– De kräver rätten att behandla personalen hur som helst, säger Jens Kvist Christensen. De vill att människor ska stå med hatten i hand. De struntar i bestämmelser om vilo- och körtider.

Timanställda tvingas till arbetspass som är rena avtalsbrott, enligt fackklubbens ordförande, som ger ett exempel på en lokförare som jobbade 18 timmar trots att bara 13-timmarspass är tillåtna.

– Han arbetade från klockan 12 på lördag till 6.30 på söndag morgon. Och redan 16.05 på söndag eftermiddag gick han på nästa pass, alltså efter mindre än tio timmars vila, trots att vi ska ha elva timmar.

 

Tågen inställda på grund av strejk. Ett gäng danska åttondeklassare på väg till Abisko fick vänta på buss i stället. Foto: Drago Prvulovic

Tågen inställda på grund av strejk. Ett gäng danska åttondeklassare på väg till Abisko fick vänta på buss i stället. Foto: Drago Prvulovic