SJ varslar 400 anställda om uppsägning, enligt ett pressmeddelande från tågbolaget. 237 får lämna administrationen, i första hand på huvudkontoret i Stockholm, men även i Göteborg, Malmö och Krylbo.

Dessutom stänger SJ igen 17 resebutiker med sammanlagt 68 tillsvidareanställda.

SJ har också beslutat att koncentrera kundtjänstverksamheten till Ånge. Som en följd läggs kontaktcenter i Tranås med 95 anställda ner.

Utöver de 400 varslade berörs 53 tidsbegränsade anställda inom försäljningen.

Personalneddragningarna är bara en del av SJ:s omfattande sparprogram. Effekten av färre anställda väntas bli 200 miljoner kronor i lägre kostnader, enligt SJ.

Bakgrunden till besparingarna är främst den ökade konkurrensen på järnvägen. Nyligen återupptog SJ tågtrafiken på sträckan Göteborg-Malmö med nya snabbtåg men bolaget måste slåss om resenärerna med en rad andra aktörer.

– Vi ser en ökad konkurrens där vi måste anpassa våra kostnader, som är för höga i förhållande till våra intäkter, säger SJ:s vd Crister Fritzson.

Varslet motsvarar en femtedel av den besparing på en miljard kronor på tre år som SJ har aviserat.

En anledning till besparingen är att kundernas beteende har förändrats de senaste åren.

– Vi säljer i dag 9 av 10 biljetter via digitala kanaler eller ombud. Samtalen till våra callcenter har gått ner med 50 procent de senaste tre åren, försäljningen i våra butiker har också gått ner 50 procent. Vi måste anpassa vår distribution till det, säger Crister Fritzson.

Den nya organisationen ska vara på plats den första maj.

– Vi börjar nu förhandla med facket. Vi kommer att titta på olika paket och erbjudanden för dem som slutar. Det här är naturligtvis en väldigt jobbig period för SJ och våra anställda, säger Crister Fritzson.

Samtidigt fortsätter genomlysningen av resten av verksamheten.

– Vi kommer att titta över alla kostnader i bolaget, IT, planering, underhåll, säger Crister Fritzson.

Om det kommer att leda till ytterligare varsel längre fram vill han inte svara på.

– I dag fokuserar vi på administration och försäljning, säger han.

I förra veckan presenterade SJ en satsning på totalt 3,5 miljarder för att modernisera snabbtågen. Båda delar ingår i SJ:s strategi, säger Fritzon.

– Det är en total plan som innehåller både stora investeringar för att stärka vår konkurrenskraft och attrahera fler kunder, och besparingar så att vi har en effektiv verksamhet, säger Crister Fritzson.

– Det var ett tufft besked att ge organisationen i dag. Naturligtvis är det många som är oroliga.

– Det är tyvärr ett nödvändigt ont, säger Hans Pilgaard, avdelningsordförande för fackförbundet ST på SJ. Det är något vi måste göra om vi ska klara att konkurrera och överleva i framtiden. Det är bara synd att företaget har avvaktat så länge.

– Man hade kunnat lösa det smidigare om man hade börjat för några år sedan och fasat ut jobben. Då hade man sluppit ta till storsläggan nu, säger han.

Än så länge vet Hans Pilgaard inte hur många av ST:s drygt 600 medlemmar som kommer att beröras av besparingarna.

– Vi har inte förhandlat än så vi vet inte exakt vilka avdelningar som berörs.

Varslet var större än vad Seko, det största facket inom SJ, hade räknat med.

– Vi hade uppgifter att det skulle ligga runt 300. Nu pratar vi om 400 fasta tjänster, plus ett 50-tal visstids- och timanställda. Det är en väsentlig avvikelse, säger Erik Johannesson, ordförande för Seko på SJ.

– Det är många som är väldigt besvikna. Det skapar en enorm oro ute i organisationen, säger han.

Facket har inte fått besked om vilka resebutiker som kommer att läggas ner, men det kommer att drabba kundtjänsten hårt, bedömer Johannesson.

– Effekterna blir att vid trafikstörningar kommer det bli svårare att få hjälp.

Varslet motsvarar en mindre del av SJ:s planerade besparing. Tror ni att det kommer fler varsel?

– Det är svårt att svara på, men vi hoppas ju att resten av den miljarden ska finnas inom vardagsrationaliseringar, som effektivare inköp och minskade IT-kostnader. Det finns massor av effektiviseringar man kan göra som inte innebär personalneddragningar, säger Erik Johannesson.

Ann-Charlotte Juliusson, ordförande för Sacoförbundet Trafik och järnväg, är kritisk till att SJ gått ut med så mycket uppgifter innan förhandlingarna med facket inletts.

– Det är inte gängse beteende mellan arbetsmarknadens parter, säger hon.

Hon konstaterar att tågbranschen som helhet brottas med problem. Samtidigt som SJ gör stora besparingar ska helstatliga Green Cargo minska antalet anställda med 600 personer till 2016, skriver Västerbottens-Kuriren.

– Det är lite samma situation i hela branschen just nu, väldigt tufft. Vi har gått från att ha ett monopol till att ha en helt avreglerad marknad. Innan den här branschen kommer i balans kommer det nog att ta ett tag, säger Ann-Charlotte Juliusson.

– I förra veckan gick SJ ut och sade att man skulle göra en mångmiljardinvestering. Att vara järnvägsoperatör i dag innebär att man bedriver en väldigt kapitalintensiv verksamhet. Generellt måste man tjäna så mycket pengar att man kan göra sina investeringar. Men det är väldigt jobbigt för alla enskilda individer som drabbas av det här.

Hon tror inte att SJ:s besparingar går att genomföra utan att kunderna märker det, på ett eller annat sätt.

– Men hur är för tidigt att säga än.

Vänsterpartiets ordförande Jonas Sjöstedt vill ta bort avkastningskravet på SJ.

– Det är ett tungt besked att så många får sparken från SJ, säger han. Det visar att regeringens järnvägspolitik har spårat ur fullständigt. Många litar inte på tågen längre. Då behöver man investera mer, inte säga upp anställda.

– Det här är priset för privatiseringen. Privata bolag kan nu plocka russinen ur kakan.

Han pekar på att uppsägningar även sker på andra håll. Green Cargo och Infranord har också varslat hundratals anställda.

– Det är säkert så att man skulle behöva stuva om vad människor jobbar med inom SJ, ett företag måste utvecklas. Men vi behöver satsa mer på järnvägen. I en tid när järnvägen har stora problem med pålitligheten så sparkar man massor av anställda. Det är precis fel budskap, säger Jonas Sjöstedt.

Miljöpartiet gick i morse till angrepp mot alliansen som man håller ansvarig.

”Detta är ett resultat av alliansens misslyckade tågpolitik. SJ har gått med vinst flera år i rad, men tvingas ändå skära ner eftersom vinsten gått till Anders Borgs kassa i stället för att återinvesteras i bolaget”, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet i ett pressmeddelande.

Partiets lösning är i stället att slopa SJ:s vinstutdelningskrav och ge bolaget huvudansvar för den nationella tågtrafiken.

”Det är regeringens politik som leder till att SJ konkurreras ut på de mest lönsamma sträckorna och nu tvingas avskeda anställda”, säger Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i pressmeddelandet.