En båtman på väg ut i lotsbåten. Båtmannens uppgift är att se till att lotsen så säkert som möjligt ska kunna ta sig ombord på ett fartyg. För att få ta blåskimrande Edith-Maersk ut från kajen i Göteborg krävs lots, hon är 397 meter och ett av världens största containerfartyg. Foto: Olof Ohlsson Klicka för större bild.

En båtman på väg ut i lotsbåten. Båtmannens uppgift är att se till att lotsen så säkert som möjligt ska kunna ta sig ombord på ett fartyg. För att få ta blåskimrande Edith-Maersk ut från kajen i Göteborg krävs lots, hon är 397 meter och ett av världens största containerfartyg.
Foto: Olof Ohlsson
Klicka för större bild.

Efter 15 år på världshaven ändrade Harald Roos på sitt liv och stannade kvar hemma i Skärhamn. Han blev lots, som många andra erfarna sjökaptener, och tar bilen till jobbet på Tånguddens lotsstation i Göteborg.

– Jag har ju kvar det roliga med jobbet till sjöss – att manövrera fartyg. Och samtidigt kan jag bo och vara med min familj. Allt det gör det värt att lönen gått ner rejält.

På Tångudden är stationen bemannad dygnet runt, året runt. Fartyg längre än 70 meter, ibland 110 – det beror på fartygstyp och last, måste ha lots för att ta sig in i hamnar som Göteborgs. Och en stressig dag är det uppåt 35 stycken som behöver assistans.

– Under ett skift på fyra eller fem dagar måste jag vara beredd hela tiden, berättar Harald Roos. Efter tretton timmars jobb i sträck har jag minst elva timmar vila. Ibland sover jag på lotsstationen, ibland lagar jag min mat där. Och efter skiftet blir det lika lång ledighet. Så det blir synnerligen oregelbundna tider …

När det är dags för lotsning körs han ut till fartyget i en 17 meter lång båt som ska klara alla väder. Framme vid fartyget klättrar han ombord på en repstege. Sedan hälsar han på skepparen, byter viktig information – och tar över.

– Jag tar hand om navigationen, och om det är ett större fartyg (uppåt 150 meter) så blir det i regel också jag som manövrerar det in till kaj.

Är vädret blåsigt och dimmigt och fartyget tungt gäller det att vara på tårna för en lots.

– Men även en solig sommardag måste jag ha fullt fokus på det jag gör. Och samtidigt skapa ett bra klimat med nya människor. Vi ska ju bilda ett team på bryggan.

FOTNOT: En lots tjänar mellan 35 000 och 55 000 kronor i månaden.

– Vi ska bilda ett team som verkligen borgar för god säkerhet, berättar lotsen Harald Roos. Här förklarar han för kaptenen på Maersk Nordenham hur anlöpet till Göteborg ska gå till.   Foto: Olof Ohlsson Klicka för större bild.

– Vi ska bilda ett team som verkligen borgar för god säkerhet, berättar lotsen Harald Roos. Här förklarar han för kaptenen på Maersk Nordenham hur anlöpet till Göteborg ska gå till. Foto: Olof Ohlsson
Klicka för större bild.

Ur en liten dörr på babords sida kliver lotsen Stefan Nilsson. Efter avslutat uppdrag med containerfartyget Edith-Maersk tar han sig – under gång – ner till lotsbåten via repstege.   Foto: Olof Ohlsson

Ur en liten dörr på babords sida kliver lotsen Stefan Nilsson. Efter avslutat uppdrag med containerfartyget Edith-Maersk tar han sig – under gång – ner till lotsbåten via repstege. Foto: Olof Ohlsson