Städerskornas förtvivlan och fackets kritik har fått Scandic att backa och mjuka upp sitt nya, hårda städkoncept.

– Det har varit rena stormen de senaste dagarna, säger Jan Wallmark, ombud för Hotell- och restaurangfacket (HRF) på hotell Opalen i Göteborg och ordförande för det fackliga samrådet inom Scandichotellen. Telefonen har ringt oavbrutet. I går fick jag samtal från en städerska i Jönköping som hade fått 53 rum att städa på en dag. Hon var gråtfärdig.

– Men Scandic har skärpt sig. På mitt hotell har vi haft samråd i om städet i dag och blivit ense om hur lång tid det tar att städa ett rum där gästen ska stanna kvar.

Den storm Jan Wallmark talar om blåste upp sedan tidningen Hotellrevyn avslöjat att Scandickoncernen är i färd med att införa ett nytt koncept för städningen. I stället för 15 moment skulle städerskorna bara utföra fyra eller fem i de rum där gästen bor kvar, så kallade stanna-rum – varvid tidsåtgången förutsattes minska till en tredjedel eller en fjärdedel. Som resultat skulle varje anställd kunna städa många fler rum.

På Scandic Europa i Göteborg, där facket uppger att den nya ordningen redan har införts, rapporterade skyddsombudet Juan Torres om kris och sjukskrivningar bland dem som städar. I dagarna gjorde han en anmälan till Arbetsmiljöverket.

De nya riktlinjerna tog facket på sängen.

– I våras blev HRF och Scandic överens om att införa regelbundna samråd kring städet ute på hotellen, för att städerskornas missnöje skulle nå fram till arbetsledningen, säger Jan Wallmark.

– Samråden skulle börja den 1 oktober. Men det nya städkonceptet kom före.

Jan Wallmark tror att reaktionerna bland städerskorna blev extra starka därför att de inte helt insåg att ett antal städmoment skulle tas bort. Dessutom har många städerskor som kommit in i kraftigt nerstökade rum haft för vana att börja städa dem direkt, utan att först klara ut med sin arbetsledare att de behöver mer tid. På så sätt har de hamnat i tidsnöd.

– De har förstört dagen för sig själva, säger Jan Wallmark.

De senaste dagarna har Scandic preciserat hur städningen ska gå till och hur riktlinjerna ska användas. Enligt Jan Wallmark kan en städerska få 16 avrese-rum och 13 till 14 stanna-rum på en dag. I samrådet på hans arbetsplats är man överens om att städerskan behöver sju minuter för ett rum där gästen stannar kvar, inte fem som Scandic först räknade med. För ett avrese-rum krävs mellan 20 och 21 minuter, om det inte är ovanligt stökigt.

– Och ser man att ett rum är nedskitat ska man inte röra det, utan först ringa husfrun. Under tiden går man vidare till nästa rum.

Enligt Jan Wallmark gör Scandic en medveten kvalitetssänkning av städningen i de rum där gästerna stannar kvar.

– Den kritik som kan komma från gästerna får Scandic ta.

Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör vid Scandic, ger en annorlunda bild. Hon tycker att det är olyckligt att städningen har blivit en stor sak i massmedierna.

– Vi ser över våra rutiner kontinuerligt. Eftersom vi är en stor kedja med 160 hotell över hela Norden ville vi ta fram riktlinjer för städningen, så att medarbetare ska kunna byta jobb mellan hotellen.

– Vi har tagit fram en intern pilot för att kunna göra riktlinjerna. Då måste man se på hur jobbet verkligen ser ut. Men olyckligtvis har det kommit ut at vi klockar hur många minuter det ska ta att städa ett rum. Så gör vi inte. Vi vet att det inte går, eftersom förutsättningarna är olika.

Enligt Margareta Thorgren har riktlinjerna inte ens införts. På frågan om hur skyddsombudet vid Hotell Europa i Göteborg kan ge en så annorlunda beskrivning svarar hon:

– Jag kan inte gå in på enskilda hotell. Men det är viktigt att signalera om någonting inte stämmer. Det är bra att våra skyddsombud rapporterar.

– Vi vill förenkla för medarbetarna genom tydliga riktlinjer. Vårt mål är att alla medarbetare och gäster ska vara nöjda.