digiDet var på jazzfestivalen i Ystad. Danskan Cæcilie Norby och hennes band delade publiken mitt itu när de körde ”Purple Haze” på högre volym än Jimi Hendrix själv. Hälften av jazzdiggarna på Ystads teater höll för öronen; andra hälften hörde jazzen ta ännu en väg in i framtiden. Jazz? Eller jazz, fortfarande. Även om låtarna, på scen liksom på Norbys nya CD, hämtats från rock, soul och sångpoesi – t ex ”Winter Lady” (Leonard Cohen),  ”Papa Was A Rolling Stone” (The Temptations), ”Like A Rolling Stone” (Bob Dylan) och ”Hurt” (Nine Inch Nails) – så framförs och tolkas de med all den erfarenhet och kunskap som sångerskan och musikerna, särskilt kanske basisten Lars Danielsson, skaffat sig under många år av jazzmusicerande. Resultatet blir ungefär som det alltid blivit när jazzartister tolkat populärstandards – och ändå inte. Vissa låtar om- och nyskapas så de knappt känns igen. Och Cæcilie Norby måste vara en av de bästa (jazz)sångerskor som finns, just nu.

Bengt Eriksson

Veckans CD

Silent Ways

Artist: Cœcilie Norby
Skivmärke: Act

Cœcilie Norbys nya album Silent Ways finns på Spotify.
Jimi Hendrix-låten ”Purple Haze”, som inte finns med på nya albumet, kan man däremot höra i just en live-inspelning  på ett tidigare samlingsalbum med olika artister/musiker från skivmärket Act.

På YouTube kan man se och höra en promovideo som presenterar albumet Silent Ways.
På YouTube finns också en musikvideo med låten ”Stepping Stone” (hämtad från sångerskan Duffy) på nya albumet.
Låten ”Papa Was A Rolling Stone” (en hit för bl a The Temptations) finns i en live-inspelning med Cœcilie Norby och Lars Danielsson, som här spelar bas på cello. Se och hör på YouTube.

Dansk TV gjorde en längre intervju med Cœcilie Norby inför nya albumet Silent Ways. Se och hör också detta på YouTube.

Cæcilie Norby har länge – innan hon bestämde sig för att sjunga in albumet Silent Ways – testat att göra egna, personliga jazzversioner av olika rock- och poplåtar. På YouTube kan man t ex se och höra en live-inspelning av Joni Mitchells välkända ”From Both Sides Now” (en låt som tyvärr inte finns på nya albumet).
På YouTube kan man dessutom se och höra Cœcilie Norby sjunga David Bowies “Life On Mars” i en live-inspelning. (Inte heller den här låten finns på nya albumet.)

Också Cœcilie Norbys förra album Arabesque finns på Spotify. Där har Norby gjort något helt annat: återknutit till den klassiska musik hon växte upp med och skrivit sångtexter till musik av Mästare som Ravel och Satie.

Den musikaliska grunden till Cœcilie Norbys sång läggs av Lars Danielsson, hennes make, som blivit en allt mer personlig, skicklig och nyskapande jazzmusiker/kompositör. Få basister kan spela så underskönt, melodiskt och rytmiskt på samma gång. Danielsson har gjort många album i eget namn, bl a Liberetto. Lyssna på Spotify.

En annan medlem i Cœcilie Norbys band är elgitarristen Nguyên Lê – jag älskar hans spetsiga, uppstickande elgitarrtoner – som ni absolut ska lyssna mer på. Rekommendation: hans eget album Songs Of Freedom – finns på Spotify – där Nguyên Lê gör vietnamesiska jazzrock- och vad ni vill-tolkningar av bl a ”Whole Lotta Love” (Led Zeppelin), ”Redemption Song” (Bob Marley) och ”Sunshine Of Your Love” (The Cream).