Kollektivavtalet blir kvar. Taxi Göteborgs 163 medlemsföretag har tänkt om.
– De anställda förarna har kvar tryggheten i rätt till garantilön, avtalspension och avtalsförsäkringar, säger Mats Andersson, ombudsman på Transport i Göteborg.

Taxi Göteborg stannar kvar i Biltrafikens Arbetsgivareförbund och de 163 anslutna åkerierna kommer därmed att vara bundna av kollektivavtal även i framtiden.

– Det betyder att de anställda förarna har kvar tryggheten i rätt till garantilön, avtalspension och avtalsförsäkringar, säger Mats Andersson, ombudsman på Transports avdelning i Göteborg.

Taxi Göteborg är både ett bolag och en ekonomisk förening. I början av november röstades en motion om att avskaffa enhetsanslutningen, och därmed bindningen till kollektivavtalet, igenom på Taxi Göteborgs stämma.

Om Taxi Göteborg hade fortsatt på den linjen skulle det bli fritt fram att köra avtalslöst från och med den 1 juli. Nu har medlemmarna tänkt om. I torsdags röstade de nej till att hoppa av kollektivavtalet.

– Det har varit en nyttig dialog för alla parter och vi har kommit fram till att enhetsanslutningen och att stå fast vid kollektivavtalet är det bästa för föreningen, åkarna och förarna, säger Lennart Hamnered, styrelseordförande på Taxi Göteborg.

Bara ungefär var femte taxichaufför är medlem i Transport. Stora delar av taxibranschen är avtalslös. Sveriges största rikstäckande taxiorganisation Fågelviksgruppen, med Taxi Kurir och Taxi 020 som mest kända varumärken, har inget krav på de anslutna åkerierna att de ska teckna kollektivavtal.

Samtidigt sätter offentliga upphandlingar till lägsta pris press på lönerna. Och det blir allt vanligare att förarnas löner till stor del betalas med bidrag från Arbetsförmedlingen. Den åkare som får mest bidrag till förarnas löner kan lägga det lägsta anbudet.

Den senaste upphandlingen i Göteborg slutade på de lägsta priserna hittills, trots att bilar och bränsle kostar mer. Taxi Kurir och Kemmy Cabs vann upphandlingen.

Lågpriskonkurrens och överetablering sätter kollektivavtalet under press. Mats Andersson hoppas att de som handlar upp taxis tjänster i Västsverige har lärt sig något av debatten om kollektivavtalets vara eller inte vara. Och att det därmed ökar chansen att privata och offentliga upphandlare ska välja ett företag med kollektivavtal.

– Förhoppningsvis får det den konsekvensen. Att ett taxiföretag har kollektivavtal innebär en stämpel att det här är seriöst, resonerar han.

Det var en strid om taxiförarnas arbetstider som fick åkarna att vilja krypa ur kollektivavtalet. Taxiförare kör på provision och många jobbar tio–elva timmar om dagen sex dagar i veckan för att ihop en lön som går att leva på.

I kollektivavtalet finns en garantilön för den som inte kör in tillräckligt. Den är på 17 400 kronor eller knappt 105 kronor i timmen, oavsett antalet arbetstimmar. Övertid finns inte.

Taxiförarna loggar in när de hämtar bilen och loggar ut när de lämnar tillbaka bilen. Vid lönetvister hävdar Transport att inloggad tid är det samma som arbetstid.

Nu har Transport och Taxi Göteborg inlett diskussioner om hur man ska beräkna arbetstiden. En fråga är om det är arbetstid när en förare har tackat nej till en körning.

163 åkerier med ungefär 1 100 förare är medlemmar i Taxi Göteborg.

Två av tre får bara provision

Två av tre taxiförare i Göteborg har ingen garanterad lägsta inkomst. De kör enbart på provision. Den brukar ligga på mellan 36 och 42 procent av de inkörda pengarna.

Taxichaufförerna genomsnittliga arbetstid är drygt 206 timmar i månaden.

Det här visar svaren från 377 taxichaufförer i Göteborg som svarade på Transports enkät för ett år sedan. Tolv procent av dem som svarade uppgav att hade någon sorts anställning med bidrag från Arbetsförmedlingen.