Syskonen Karin Dreijer Andersson och Olof Dreijer, alltså electroduon The Knife, har delat upp kritikerna i två musikaliska (= politiska?) läger. Inga melodier! utbrast vissa. Går inte ens att dansa! skrev andra. (Fast i mina öron låter det som: Politik! Måste man tänka?) Nya Shaking The Habitual påminde mig om kompositören Luigi Nono som på 60-talet började skapa elektronmusik för att spegla samhället och protestera mot borgerlig musikuppfattning. Sen tänkte jag på 70-talets industrirock där band som Throbbing Gristle och Cabaret Voltaire uttryckte punkens budskap med musikaliska (o)ljud. The Knife dekonstruerar sin musik och rekonstruerar den på nytt, för att ingen ska kunna undgå vad musiken handlar om, vad Karin och Olof står för. Slå upp CD-omslaget: där finns en tecknad serie av Liv Strömquist på temat ”End Extreme Wealth”. Albumspår efter spår blir ett socialistiskt soundtrack till dagens Europa: desperation, frustration, vilja, kamp.

Bengt Eriksson

Veckans CD

Shaking The Habitual

Artist: The Knife
Skivmärke: Rabid Records

Nya albumet Shaking The Habitual med The Knife finns på Spotify. (Titeln, som ju betyder att vi ska våga ifrågasätta och vända upp ner på det invanda, har förresten inspirerats av filosofen Michel Foucault.)

Lyssna och jämför med hur The Knife lät tidigare, på albumet Deep Cuts (2003). Finns på Spotify.
Eller ännu tidigare, på debuten The Knife (2001). Också på Spotify.

Den som inte köpt albumet Shaking The Habitual kan se och läsa Liv Strömquists serieThe Knifes hemsida. På samma hemsida kan man se och höra musikvideos till ett par av låtarna på nya albumet: ”A Tooth for an Eye” och ”Full of Fire”.

Jämför musiken på The Knifes nya album med Luigi Nonos musikstycke ”Ricorda cosa ti hanno fatto in Auschwitz” (1966). Finns på YouTube.
Jämför också med gruppen Throbbing Gristle. Låten ”Final Muzak” finns på Spotify.
Jämför också med gruppen med Cabaret Voltaire. Bl a låten ”Nag Nag Nag” – som nog är deras bästa inspelning – finns på Spotify.