Det är fortfarande inte klart om Arriva kommer att sparka de tre varnade bussförarna i Råsta trafikområde.

– Överläggningarna med Kommunal är ännu inte avslutade, säger Arrivas kommunikationschef Tomas Hedenius.

Den här veckan startar andra förhandlingar om varningarna. Kommunal har begärt förhandlingar om brott mot kollektivavtalet.

– Vi har reglerat i kollektivavtalet när och hur en arbetsgivare får dela ut en varning. Arrivas varningar bryter mot avtalet. De delas ut för att disciplinera arbetskraften, anser Johan Ingelskog, chef på Kommunals enhet för arbetsrätt och kollektivavtal.

Nästa förhandling den här veckan gäller kränkning av skyddsombuden i Råsta. Dessutom har Kommunal begärt en förhandling om föreningsrättskränkning.

– Vi ser mycket allvarligt på Arrivas agerande mot Kommunal när de kräver att vi ska avsätta vårt huvudskyddsombud. Den här arbetsgivaren agerar på ett sätt som vi inte är riktigt vana vid, konstaterar Johan Ingelskog.

Täby kommun har polisanmält Arriva för miljöbrott. När polisen kollade stod bussarna på tomgång i en halvtimme. Gränsen går vid en minut. Tidigare har grannkommunen Vallentuna polisanmält Arriva för samma sak.

Bussförarnas pressade scheman ligger bakom tomgångskörningen. De hinner inte starta bussarna själva.

Arriva är hårt pressat från många håll – inte minst från resenärerna i norra Storstockholm. När Arriva tog över den 7 januari blev följden kaos. Resenärerna har stått och väntat på bussar som aldrig kommer.

Följden kan bli ”tvåsiffriga miljonbelopp” i böter, enligt Storstockholms Lokaltrafik (SL), som förhandlar om böterna med Arriva.

Den här veckan är Arrivas eldprov. SL kräver att trafiken ska fungera. I början av nästa vecka ska SL ge besked om Arriva klarar kraven.