Foto: Fredrik Sandberg

Massor av morgontidiga flygresenärer hastade förbi fackens flygblad på Arlanda i tisdags. Men några lyckades kabinanställda från Unionen och fackliga i Sveriges pilotförening hejda när de protesterade mot förslaget till nya arbetstidsreglerna som förbereds i EU. Farligt långa arbetspass, är invändningen.


Kabinanställda från Unionen demonstrerade på Arlanda i morse – tillsammans med fackliga Sveriges pilotförening. Runt om på flygplatser i Europa protesterade deras systerorganisationer. Och i Bryssel uppvaktade de båda flygfacken EU med sina krav.

Målet är att stoppa de långa arbetspass som kan bli verklighet med de nya arbetstidsreglerna som förbereds i EU-kommissionen. Enligt förslaget ska piloter och kabinpersonal få arbeta uppemot 22 timmar i sträck, inklusive jourtid på marken. Det är en klar försämring jämfört med dagens svenska regler.

– Vi försöker med den här demonstrationen eftersom vi inte nått fram i arbetsgrupperna inom EU, säger Kristina Björk. Det finns forskning som visar att de långa arbetspass som tillåts i förslaget är farliga.