I förra veckan presenterade regeringen statsbudgeten. Det blev ingen stor nyhet, ty det mesta var redan känt.

Vi som varit med kan berätta att det gick annorlunda till förr.

Förr var det besvärligare. Då var det medier som tvingades jaga fram nyheterna. Numera har detta förenklats betydligt då journalisterna får nyheterna hemkörda och serverade till frukostkaffet på morgontidningarnas avdelning Debatt.

Ett annat nytt inslag är rund­resorna i landet där förslagen pytsas ut i förväg hos dem som förväntas applådera dem.

Men enligt vad Arbetet erfar förekom flera sådana utspel som medierna missade helt.

En förklaring till detta kan ha varit att journalisterna just då var upptagna med att rapportera om fiolspelaren Kalle Moraeus som pratade med sina döda katter. Och att Tom Cruise skilde sig. Eller om det var tvärt om.

Den proklamerade utspelssatsningen ledde till en febrig stämning.

En statssekreterare åkte till exempel till Skärholmen med två Konsumkassar hundgodis som han delade ut på ett hunddagis och samtidigt avslöjade att regeringen föreslår nattöppna sådana. Enligt uppgift stördes dock tillställningen av taxen Plutten som blev mycket förtjust i statssekreterarens vänstra ben.

En medarbetare på utrikesdepartementet ska ha stoppats vid en säkerhetskontroll på flygplatsen i Frankfurt då man ville veta varför han hade tvåtusen blå ballonger med Carl Bildts porträtt i resväskan.

Meningen var att åka till ögruppen Trobrianderna där ballongerna skulle inrama proklamationen av en entreprenöriell svensk biståndssatsning på plöjningscoacher.

Pr-byrån Mindgap som initierade kampanjen – internt kallad Budget med applåder – lyckades till och med produktplacera budgeten i tv-serien Bonde söker fru.

I en scen sitter lantbrukaren Evald Hänge framför brasan och läser i ”Utgiftsområde 23: Areella näringar, landsbygd och livsmedel”. Fundersamt stryker han sig över hakan, tar ett rejält bett i limpsmörgåsen och utbrister på bred västgötska, rakt in i kameran:

– Femtio kronor i avdikningsbidrag! Inte illa!

Kampanjen har gett mersmak. Nu har regeringen bestämt att valårsbudgeten nästa år naturligtvis ska läggas fram på julafton. I samband med det har alliansen köpt rättigheterna till Julkalendern i tv.

Hårda förhandlingar mellan allians­partierna och enskilda ministrar pågår om att synas i de mest attraktiva luckorna.

Det gäller till exempel lucka 13. Mycket talar dock för att det blir Hillevi Engström som får bli Lucia, då det anses passande att hon sprider lite ljus i arbetsmarknadsmörkret inför det stundande valåret. Den interna kampanjgruppen Hillevi som Lucia har filat på diverse slogans som ”Nu blir det andra bullar på arbetsmarknaden” som anses passa fint ihop med minister Engström och ett fat nybakade lussebullar.

Hur alliansen ska hantera den sista luckan, 24, återstår att se. Kristdemokraten Göran Hägglund har tydligt markerat att han ser det som – så att säga – naturligt att han ska ha en central roll där.

Klart är dock att man enats om att lägga ut rollerna som de tre vise männen på ett bemanningsföretag.