Klädtillverkaren Jobman välkomnar att allt fler kvinnor kräver arbetskläder. Men det är inte mode och design som är det viktiga när företaget vänder sig till den nya kundgruppen.

– Design ska naturligtvis följa med, vi kan ju inte göra fula kläder, säger försäljningschefen Urban Flodin. Det är funktion och passform som avgör när professionella yrkeskvinnor väljer arbetskläder.

I Jobmans monter på skyddsmässan i Älvsjö går det att hitta det mesta i klädväg. Alla plagg och tillbehör är noggrant anpassade till arbetsuppgiften. Exempelvis behöver olika ”knästående” yrken olika knäskydd.

– Är du mattläggare bör du ha de röda skydden som håller upp till åtta timmar, säger försäljningschefen.

Jobman har sitt säte utanför Stockholm och vänder sig i första hand till män på den svenska arbetsmarknaden. Kunderna är hantverkare av olika slag; mestadels elektriker, målare och truckförare.

Allt fler kommuner och landsting har börjat upphandla arbetskläder åt personal inom äldrevården och förskolor, där kvinnors smak väger tungt. Marknadstrogna brukar tala om marknadens självreglerande kraft. Kanske har marknaden också en jämställande kraft.

– Förr brukade vi säga ”professionella yrkesmän”, nu har vi anpassat oss till verkligheten och säger ”professionella yrkesmänniskor” när vi vänder oss till båda könen.

Har tillverkare av skydds- och arbetskläder alltid utgått från mannens kropp och behov?

– Jag vet inte, säger Urban Flodin. Men damerna inom vår bransch väljer för det mesta herrstorlekar. De sitter bättre.

Urban Flodin tycker att väldigt få fackförbund ställer krav på arbetskläder. Duktigast är Elektrikerna och Byggnads.

– Ta exempelvis budfirmorna. Jag har sett deras anställda ge sig i väg i helsvarta kläder till och med i nattmörkret.