En av de stora arbetslivsskildrarna har gått bort, men de svarta ansikten han skulpterat på bild fortsätter att betrakta oss, och ljuset i verkstadshallarna fortsätter gråskimra. Jean Hermanson, född 1938 i småländska Norrhammar, slog igenom runt 1970 med tre reportageböcker: Byggnadsarbetare (text Arvid Rundberg), 
Dom svarta: en bok om gjuteriarbetare i Sverige (text Folke Isaksson) och 
Nere på verkstadsgolvet: en bok om metallarbetare (text Folke Isaksson)
.

Därefter vidtog olika projekt som skildrade folklig befrielse i olika delar av världen, innan  Hermanson blev dokumentärfilmare, med verk som Arbetets döttrar (tillsammans med Torgny Schunnesson) 
Gjutarna. Om ett gammalt hantverk i Småland och Yrke: Slaktare.

När han 2004 tilldelades Johan Ahlbäckpriset löd motiveringen:

”Jean Hermanson tillhör de stora svenska berättarna om samtida arbetsliv. Med sina bilder lägger han verklighet till verklighet. Med sin kamera hjälper han oss att se och får oss att känna människan i hennes utsatthet – med ett engagemang som bottnar i djup solidaritet med hennes villkor. Han närmar sig människan i industri- eller tempoarbetet och fångar arbetssituationen på ett sätt som för tankarna till Johan Ahlbäcks målningar. Hans bilder får oss att vilja en förändring.”

År 2006 visades en retrospektiv utställning på Malmö museum och Tekniska museet. I samband därmed publicerades boken Jean Hermanson fotografier.