I går träffade bilbyggaren Fredrik Almqvist sin arbetsförmedlare för första gången. Ändå öppnade Arbetsförmedlingen ett kontor på Saab i Trollhättan nio dagar efter konkursen den 19 december.

– Att bli arbetslös är en helt ny situation. Då förväntar man sig att man ska få hjälp. Det har inte fungerat. Jag vet inte varför, säger han.

I onsdags följde han radions direktsändning från Saab. Han tycker att det var ”en slående brist på konkreta besked” och vet inte vad han ska tro för egen del.

– Jag hoppas att jag får bygga bilar på Saab igen, men jag är lite tveksam, säger han och noterar att konsortiet bakom elbilarna inte har talat om hur många bilar som ska tillverkas eller vad de ska heta. Det är inte klart att elbilarna får använda varumärket Saab.

– Jag hoppas innerligt att de har fått något slags besked underhand om varumärket. Om de nu vill attrahera en massa nya kunder måste de för sjutton veta vad produkten ska heta, tycker Fredrik Almqvist.

Beskedet från elbilstillverkaren Nevs är att 200 nyckelpersoner ska rekryteras i sommar. Det är chefer och tekniker, gärna med spetskompetens. De ska designa och utveckla elbilar. Den första elbilen, en ombyggd Saab 9–3, ska tillverkas vid årsskiftet 2013/2014.

Det dröjer innan några metallarbetare får jobb på Saab. Det återstår att se om före detta Saab-anställda får komma tillbaka eller om nya – och yngre – metallarbetare får jobben.

Håkan Skött, IF Metallklubbens ordförande:

– Det är helt omöjligt att säga. Nu hoppas jag att vi får inleda diskussioner med det nya bolaget. De får ge vid handen vilka som anställs och när. Det är inte bra att konkursen drog ut på tiden. I vintras var folk på hugget, men gnistan slocknar allt mer ju längre tiden går.

Knappt 1 500 metallarbetare blev av med jobbet när Saab gick i konkurs. För ett par veckor sedan hade drygt 520 fått jobb. Av dem hade 184 fått fasta jobb och resten anställningar på visstid.

Fredrik Almqvist har sökt mellan 20 och 25 jobb i Västsverige, utan framgång. Det har inte heller blivit någon utbildning. Han vill plugga för att köra buss eller bli kundmottagare i motorbranschen, men Arbetsförmedlingen har inga pengar.

– Det utlovades guld och gröna skogar efter konkursen, men inget av det har förverkligats, konstaterar han.

Trots fagra löften har Trollhättan inte sett röken av några pengar från Europeiska globaliseringsfonden. Därmed finns det inga pengar till att utbilda arbetslösa metallarbetare.

I rena ilskan har både arbetarnas och tjänstemännens trygghetsfonder, TRR Trygghetsrådet och TSL Trygghetsfonden, sagt upp sina samarbetsavtal med Arbetsförmedlingen. TRR konstaterar att knappt 800 arbetslösa metallarbetare behöver utbildning, men att Arbetsförmedlingen inte ställer upp med det.

– Jag har råkat på några som kunde få jobb, men då krävdes utbildning först och det hade de inte råd med. Om pengarna från Europeiska globaliseringsfonden hade funnits hade de fått utbildning och blivit hjälpta till jobb, säger Håkan Skött och fortsätter:

– Jag tycker inte att det som Arbetsförmedlingen har gjort har varit särskilt bra, men att det inte kommer några pengar från globaliseringsfonden beror på regeringen. Arbetsförmedlingen i Trollhättan ansökte om pengar för tre eller fyra månader sedan, men först för två veckor sedan skickade regeringen ansökan vidare till EU.

Fakta

En ny ägare tar över i Trollhättan

Konkursboet köpt

Nevs köper Saabs konkursbo och startar produktion i Trollhättan.

I onsdags, sex månader efter Saab Automobiles konkurs, kom beskedet att bilfabriken i Trollhättan återupp­står. Nevs ska bygga elbilar, inte hybrider, med världen som marknad och särskilt fokus på Kina.

Detta är Nevs

Huvudägare till Elbils­konsortiet National electric vehicle Sweden (Nevs), med 51 procent av aktierna, är National Modern Energy Holdings. Bolaget är registrerat på brittiska Jungfruöarna, men ägs av det Hong Kong-baserade China Dragon Base Holding.
Japanska Sun Investment är bolagets andre ägare.

Styrelseordförande för Nevs är Karl-Erling Trogen, tidigare vd för Volvo Lastvagnar.

Kai Johan Jiang utsågs nyligen till vd för bolaget.

Kai Johan Jiang

Kai Johan Jiang är född i Kina. Han kom till Västerås 1989 för att studera på Mälardalens högskola.

Tillsammans med dåvarande landshövding­en Jan Rydh i Västmanland etablerade han ett vänortssamarbete mellan länet och provinsen.

1993 blev han Volvokoncernens man i Kina i syfte att stärka Volvos kontakter med samhälleliga organ i jättelandet. Han var rådgivare åt Volvo fram till 2000. Under den tiden blev han vän med Karl-Erling Trogen, då chef i Volvo AB.