Den som älskar bokstäver måste besöka Berndt Petterson-utställningen på Rönnells antikvariat i Stockholm (pågår t o m 9 juni) eller läsa boken För pås-seende. Collage och bokstavskonst (OEI editör).
Petterson var verksam som grafisk formgivare och gjorde bland annat många viktiga affischer, men hade också en konstnärlig verkstad som förfärdigade collage, föremål och inte minst skrivmaskinsbaserade bilder. Nu finns allt detta samlat för första gången. Och det är fantastiskt. Därför att varje bokstavs form är full av historia, om den så kommer från en chokladkartong eller en blytyp. Historia därför att den bygger på hantverk och teknik, men också därför att den samlar upp det förflutna genom att vara så tydligt daterad i själva sin kurvatur. Särskilt nuförtiden när vi tror att tillgången på bokstäver är obegränsad eftersom datorn kan tillverka hur många som helst är det en uppenbarelse att påminnas om deras materialitet, deras spegelvända härkomst, kraften och påkänningen bakom vartenda avtryck.