Kinesiska Youngman har lagt ett bud på ungefär 3,2 miljarder kronor för Saab, uppger Dagens Industri.

– Det är det lägsta pris som de starka panthavarna och fastighetsägarna accepterar för att släppa sina panter och sin egendom, säger en källa till DI.

Enligt tidningen lovar kineserna investeringar på tio miljarder kronor för att starta bilproduktionen i Trollhättan.

Även indiska Mahindra & Mahindra ska vara på plats för förhandlingar med konkursförvaltarna.

Fortfarande är förvaltarnas målsättning att försäljningen ska vara avklarad före sommaren, men Bergqvist går inte i detalj in på vad det innebär.

– Det bär framåt hela tiden. Vi är fortfarande optimistiska, säger han.

Enligt Bergqvist är det i nuläget ingen av intressenterna som sticker ut.

– Det vill jag inte påstå, säger han.

Trots att förvaltarna inte kan säkerställa att en köpare verkligen drar igång den tillverkning som utmålas i affärsplanen tror inte Bergqvist att det bara är luft i planerna.

– Vem går in och köper en anläggning och vill betala flera miljarder om man inte har en trovärdighet bakom, är hans retoriska svar på frågan.

Förvaltarna håller fortfarande på och säljer en del material som inte anses behövas för bilproduktion. Konkursboet måste få in pengar för att se till att fabriken och utrustningen inte förfaller.

– Vi har god kontroll på anläggningen, säger Hans Bergqvist.