Det lyser i några fönster på första våningen i kontorshuset på Ruskvädersgatan 8 på Hisingen. Där sover de bulgariska chaufförerna. Kontoret har använts i något år, men ska chaufförerna flytta.

Foto: Adam Ihse

Det lyser i några fönster på första våningen i kontorshuset på Ruskvädersgatan 8 på Hisingen. Där sover de bulgariska chaufförerna. Kontoret har använts i något år, men nu ska chaufförerna flytta.

 

Efter LO-Tidningens avslöjande skärper Volvo tonen mot åkeriet Olsen&Terra. Arbetstidslagen ska följas och de bulgariska chaufförerna ska erbjudas en bättre bostad.

– Vi har inlett en undersökning för att klargöra vad som hänt. Vi har agerat kraftfullt och varit extremt tydliga mot vår leverantör om att EU-reglerna och de svenska reglerna om arbetstid ska följas. Det andra kravet är att leverantören måste ordna bättre övernattningsmöjligheter för sina chaufförer, säger Anders Vilhelmsson, informationsdirektör på Volvo Logistics.

Olsen&Terra vann en upphandling. Där deltog även Volvo Lastvagnar med sin egen transportavdelning, men Olsen&Terra var billigast.

Har Volvo pressat priserna så mycket att leverantören har tvingats skära i alla kostnader?

– Det har jag ingen uppfattning om, men jag har svårt att tro det. Vi ställer ett stort antal krav på våra leverantörer innan det ens blir tal om att teckna avtal. Sedan gör vi uppföljningar och agerar om något inte stämmer. Jag menar att vi har en inköpsprocess med alla de olika delar man behöver titta på när man gör en upphandling, uppger Anders Vilhelmsson.

Chaufförerna tjänar 200 bulgariska leva. Det är en bulgarisk minimilön och motsvarar ungefär 1 000 kronor i månaden. Volvo har inga invändningar.

– Vi tycker inte att det vår sak att gå in och överpröva andra länders lagstiftning. Transportföretaget följer bulgarisk lag om minimilön, säger Anders Vilhelmsson.

Utöver lönen har chaufförerna ett traktamente på 35 euro per dag. Det blir knappt 10 000 kronor i månaden med dagens växelkurs. De får fria hemresor till Bulgarien efter en och halv månad som minst och tre månader som mest. Då får de ledigt i en eller två veckor.

För tre veckor sedan träffade LO-Tidningen några bulgariska chaufförer när de kom tillbaka sin bostad i ett kontor på Hisingen. Då var klockan strax efter 18 på kvällen. Arbetsdagen hade börjat tolv timmar tidigare. Chaufförerna berättade att de brukar jobba ”30 dagar av 31, men den senaste månaden har vi varit lediga i tre dagar.”

Anders Vilhelmsson ger inget rakt svar på frågan om Volvos undersökning visar att de har jobbat för mycket.

– Vi har experter som haft den dialogen med transportföretaget. Jag är inte insatt i alla detaljer. Vi har sett att vi har varit föranledda att förtydliga vilka regler som gäller om arbetstid.

För något år sedan vann åkeriet Olsen&Terra Volvos upphandling. Sedan den 1 januari i år kör åkeriet fabriksnya lastbilschassin, så kallade dragbilar, från fabriken i Tuve till kunder i Sverige, Norge och Danmark eller till svenska exporthamnar.

Den 23 juni stoppades fem eller sex dragbilar vid en poliskontroll utanför fabriken. Orsaken är att de var norskskyltade. Händelsen föranledde Volvo Logistics att börja granska åkeriet även i andra avseenden.

Nu intensifieras granskningen.

– Vi kommer att göra inspektioner på plats för att bli säkra på att våra krav på arbetstider och övernattning blir uppfyllda. Just nu tittar transportföretaget på en lösning som innebär att chaufförerna ska övernatta på ett vandrarhem, berättar Anders Vilhelmsson.

Chaufförer i yrkestrafik omfattas normalt av särskilda regler om kör- och vilotid. Huvudregeln är att de får jobba högst 45 timmar i veckan.

Men reglerna gäller inte för chaufförer som kör nya lastbilar. De behöver inte heller sätta på färdskrivaren, eftersom bilen ska levereras i nyskick. Därmed blir det omöjligt att kontrollera hur mycket de kör.

Arbetstidslagen reglerar arbetstiden. Enligt lagen har alla arbetstagare rätt till elva timmars sammanhängande vila varje dygn.
Åkeriet Olsen&Terra är ett norskt aktiebolag. Företaget ägs till hälften den tyska åkerijätten Terra Spedition och det norska åkeriet Helge R Olsen&Sönn.