För ett år sedan fick norska Arbeidstilsynet ett tips om att Helge R Olsen & Sönn använder bulgariska chaufförer med arbetstider på mellan 12 och 14 timmar om dagen.

Det föranledde Kjell Vestli, seniorinspektör på Arbeidstilsynet i Oslo, att göra en inspektion på åkeriet.

– Jag frågade efter de bulgariska chaufförerna, men de var inte där. Jag pratade med Helge Olsen om arbetsmiljölagen och de begränsningar som gäller i den, berättar Kjell Vestli.

Han skrev en tillsynsrapport och fick ett skriftligt svar från Helge Olsen. Där talar Helge Olsen om att han följer arbetsmiljölagen.

– Därmed avslutade jag ärendet. Jag hade inget att gå på, säger Kjell Vestli.

Tipset kom från ett annat åkeri. Det gick ut på att bulgariska chaufförer, som körde nya bussar och lastbilschassin, arbetade mellan 12 och 14 timmar om dagen.

I Norge har konkurrensen från låglöneländer tvingat fram allmängiltigförklaring av kollektivavtal i vissa branscher. Det innebär att ingen får arbeta för mindre än de lägsta lönerna i kollektivavtalen.

Men det här gäller inte åkeribranschen. Där är det likadant i Norge som i Sverige. Det är bara att öppna ett dotterbolag i Bulgarien.

Då är det bulgarisk lag och bulgariska minimilöner som gäller.