Om en dryg månad ska planen för Saabs rekonstruktion presenteras, och med den kanske också besked om neddragningar. Men även om andrummet bara är tillfälligt, är lättnaden stor bland de Saab anställda i Trollhättan.

– Jag är lycklig och väldigt positiv. Jag vet att Saab har stor potential, säger Rafael Hernandez, bilbyggare.

Han fick höra beskedet om rekonstruktionen på nyheterna i går och firade genom att ge sig och springa en runda på en mil för att hålla sig i form tills han åter ska bygga bilar.

– Jag och alla vi som jobbar här har alltid trott på en framtid för Saab. Det här är bästa sättet för Saab att komma igång igen, och nu vill man bara börja jobba, säger han.

Men det kommer att dröja tills produktionen kan starta, och faran för Saab är långt ifrån över. Rekonstruktionen innebär en tillfällig andhämtningspaus då de konkursansökningar som lämnats in till tingsrätten nu förklarats vilande och utmätningarna stoppats.

Förhoppningen är att de kinesiska myndigheterna ska hinna godkänna att företagen Youngman och Pang Da går in som delägare och finansiärer.

Men det krävs även andra åtgärder för att få Saab på fötter igen. Advokat Guy Lofalk, som ledde Saabs förra rekonstruktion, har åter fått uppdraget att staka ut vägen.

– Det var ett tungt jobb då och jag tror inte att det blir ett lätt jobb den här gången, säger Guy Lofalk till TT.

Planen för rekonstruktionen ska vara klar till det borgenärssammanträde som ska hållas den 31 oktober. Då kommer det också att avgöras om rekonstruktionen ska fortsätta.

En del i planen för Saabs överlevnad är att minska kostnaderna med 20 procent, enligt de uppgifter Saab lämnat till hovrätten. Sedan några veckor pågår ett projekt som ska öka effektiviseringen, och arbetet intensifieras nu så att det blir klart till slutet av oktober. Besparingarna kan leda till att delar av personalen sägs upp.

– Vi kan inte bortse från att det kan bli personalnedskärningar i en organisation som haft problem. Det här handlar om att bli mer konkurrenskraftiga, säger Johan Formgren, personaldirektör och projektledare, till lokaltidningen TTELA.

Förutom bemanningen ska även köpta tjänster och marknadsföringskostnader ses över.

– Till exempel ska vi se om det finns någon form av dubbelarbete. Det kan även bli så att vi slutar göra vissa saker, eller vissa områden, eller lägger saker på is. Inget går att utesluta just nu, säger Johan Formgren till TTELA.