Klicka på bilderna för att se dem i full storlek

Saab i Trollhättan har inte tillverkat en enda bil sedan den 6 april. De anställda har inte fått augustilönen. Arbetsförmedlingen är beredd att skriva in allihop. Gymnasieeleverna på industriprogrammet tror inte på Saab som en framtida arbetsgivare. Men bland de anställda lever hoppet.

Oro på arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen har ännu inte öppnat. Först i kön står Tommy Nystedt. Han har just flyttat till Trollhättan och ska anmäla sig som arbetssökande. Han är svetsare från Sveg och har flyttat för att gå en CNC-utbildning, som han hoppas ska leda till ett bra jobb.
– Jag tror inte alls på Saab. Det har gått för långt för att det ska gå att ställa till rätta, säger han.

För Tommy Nystedt finns drömjobbet på ett litet företag, där arbetsuppgifterna blir varierade och han slipper köra långa serier.

Eva Lindh-Pernheim är marknadschef för Arbetsförmedlingen i nordvästra Götaland. Hon berättar att förmedlingen det senaste halvåret diskuterat och förberett sig för olika utvecklingsförlopp. Och den är även beredd på det allra värsta – att Saab lägger ner och 3 500 personer förlorar sina arbeten.

– Av hela mitt hjärta hoppas jag att Saab blir kvar, men när jag ser hur det ser ut i dag blir jag orolig, säger hon.

Eva Lindh-Pernheim berättar att många industriföretag hör av sig. De Saabanställda är attraktiv arbetskraft.

Med skrällande hosta fyller Kajsa Persson i sina papper inne på arbetsförmedlingen. Förra året gick hon ut fordonsprogrammet på gymnasiet. Hon blev fordonselektriker. Saab sponsrade utbildningen med kläder och med bilar.

– Det hade väl varit kul att få jobb på Saab, säger hon.

I stället har hon nu tre jobb: som timanställd på Ica, som tidningsbud och dessutom tar hon tillfälliga lagerjobb genom ett uthyrningsföretag.

Hon har tagit truckkort och tänker sig nu jobb som truckförare på ett lager. Och bilmekandet får hon sköta på sin fritid. Hon tycker det är kul och det är hennes hobby.

– Jag tror Saab blir kvar, men inte i Sverige utan hela fabriken kommer att flytta till Kina eller någon annanstans, tror hon.

”För oss kvittar det”

Bland gymnasieeleverna på industriprogrammets årskurs två finns inga förhoppningar om att få jobb på Saab. Läraren Johan Sepp känner inte till någon elev som fått arbete där. Han tror att en förklaring är att personalomsättningen på Saab är liten.

Eleverna på industriprogrammet lär sig CNC, svetsning och plåtbearbetning, och halva klassen går ett program som är kopplat till Volvo Aero, som gör delar till flygmotorer.

Och det finns en oro för Saabs framtid bland eleverna. Fyra i hela klassen tror att Saab kommer klara sig.

– Om Saab rullar så rullar Trollhättan, säger George Jordan.

Hans förklaring till Saabs kris är att bilarna inte är tillräckligt bra för sitt pris. Audi och BMW är i samma prisklass och mycket bättre bilar, tycker han.

Gymnasieelevernas tankar om framtida jobb är inte kopplade till biltillverkaren.

– Industrijobb kommer alltid att behövas. Men det finns andra företag än Saab. För våra möjligheter att få arbete kvittar det om Saab går under, säger Freddie Ahlström.

Läraren Johan Sepp har ingen uppfattning om vad Saabs kris beror på. Men han tycker att företaget ska byta symbol till en katt med ålhuvud, eftersom biltillverkaren är så seglivad.

”Vi tror på Victor Muller”

Inte sedan den 6 april har någon Saab-bil tillverkats. Trots det arbetar metallarbetarna minst en dag i veckan – med underhåll och med att se till att fabriken är i skick att snabbt kunna starta så snart finansieringen är ordnad.

Det finns dock de som arbetar för fullt. En av dem är Frank Weisheit, som sitter ensam i matsalen. Tankfullt dricker han sitt kaffe.

– Vi säljer massor med reservdelar. Jag säljer till tyskspråkiga områden, säger han.

Frank Weisheit har arbetat på företaget sedan 1984 och han tycker att den förre ägaren General Motors förstörde Saab genom att blanda ihop bilen med Opel.

– Men än så länge tror vi på Victor Muller. Ingen chef orkar som han. Andra skulle ha kastat in handduken för länge sedan. Och om dagens planer inte fungerar kommer Victor Muller med någon ny plan. Konkurs existerar inte för honom.

Men Frank Weisheit tycker det börjar bli tungt. Han klarar inte en hyra till utan att få lön. Det är tre veckor sedan lönen skulle ha kommit och snart måste han få pengar.

På Saabs motionsanläggning tränar Rafael Hernandez styrka. Sedan tio år är han bilbyggare på Saab. Han monterar dörrar.

– Jag tränar hela tiden för att vara beredd att sätta i gång att bygga bilar igen. Vi älskar det här jobbet. Vi gör bilar som är fantastiskt bra, säger han.

Rafael Hernandez har inte heller fått någon lön sedan i slutet på juli. Men han tycker inte det är något stort problem. Antingen får de anställda lön eller så får de lönegaranti – inget att oroa sig för, säger han.

”Det blir en uppförsbacke”

IF Metalls klubbordförande Håkan Skött har pratat med hundra metallarbetare på Saab bara i dag. Hans bild är att stämningen är god och att alla hoppas på att få komma i gång med biltillverkningen så fort som möjligt. Samtidigt konstaterar han att det nästan är färre än vanligt som slutat sin anställning på Saab de senaste månaderna.

– Det finns en tilltro till företaget och Victor Muller, men det är klart att förtroendet får en knäck när lönen uteblir, säger klubbordföranden.

Håkan Skött själv hoppas på en rekonstruktion av företaget så att produktionen kan komma i gång och den kinesiska affären kan gå i lås.

– Även om allt detta kommer på plats blir det en uppförsbacke. Det kommer att ta tid att få tillbaka kundernas förtroende.

Sedan i våras har det varit turbulent kring Saab, och det har varit pressande för de anställda. Håkan Skött säger att det tär och känns, men han tillägger med ett leende:

– Man blir van med det här också. Fungerar inte nuvarande planer så skulle det förvåna mig om Victor Muller inte har ett ess i rockärmen.

”Regeringen är obegriplig”

Till för ett och halvt år sedan var Paul Åkerlund ordförande för IF Metall på Saab och sedan dess har han varit kommunstyrelsens ordförande

(S) i Trollhättan. Han säger att dagens kris aldrig behövt uppstå om den svenska regeringen gjort som regeringarna i Tyskland, Frankrike, Spanien och USA – givit stöd till den inhemska bilindustrin. Enligt Paul Åkerlund förstår inte regeringen vad Saab är, och då tänker han bland annat på att statsministern pratat om en sammansättningsfabrik.

– Saab är en komplett bilfabrik, och en viktig del av det svenska fordonsklustret. Om Saab försvinner kommer det att skada hela bilindustrin i Sverige.

Paul Åkerlund anser att det är obegripligt och helt unikt att regeringen dessutom har agerat för att stoppa en utländsk investerare som den ryske finansmannen Vladimir Antonov.

Nu kan kommunstyrelsens ordförande se en oro och en avvaktande inställning bland innevånarna i staden. Situationen är svår för Saab och för Trollhättan, men Paul Åkelund tror och hoppas på de två kinesiska företagen.

– Jag tror på ett kinesiskt ägarskap, kanske kombinerat med Antonov.

Fakta

Arbetslösheten i Trollhättan
• I Trollhättan är arbetslösheten 10,9 procent och det högst i Västra Götaland. Drygt 3 800 personer i staden är öppet arbetslösa eller deltar i något program. I Trollhättan finns 91 lediga jobb och i hela Västra Götaland strax över 3 300 arbeten att söka.