Foto: Fredrik Sandberg

Foto: Fredrik Sandberg

Först vinkar Västeråspolisen in en lågavlönad estnisk chaufför, så en välavlönad dansk och sedan en svensk chaufför med en lön någonstans där emellan.

Löneskillnaderna är den främsta orsaken till en rättegång i Västmanlands tingsrätt om två veckor. Det kan sluta med att en åkeridirektör får dagsböter.

Det verkar inte vara mycket att hetsa upp sig över, men målet följs med stort intresse av både Transport och åkerinäringen. Låglönekonkurrensen slår ut svenska åkerier. Domen ska tala om var gränserna går.

– Det känns som att vi blir ut­konkurrerade med oschysta medel, tycker Hans-Erik Hillblom, som väntar på att polisen ska gå igenom hans färdskrivare.

Han är stressad. Bilen är lastad med tulpaner från Gävle till Eskilstuna. Det är en akuttransport. Hans åkeri kallades in med kort varsel när den ordinarie bilen gick sönder. Nu står han stilla i poliskontrollen och minuterna går.

Han har blivit stoppad på riksväg 56 vid Kvicksund, mindre än tre mil från Eskilstuna. Mobilen ringer. Kunden vill veta var blommorna är.

– Det var lugnare förr. Nu ska det vara leverans just in time, säger han.

Han kommer från Järbo utanför Gävle och har kört yrkestrafik i 40 år. Lönen är knappt 23 000 kronor i månaden. Han har full koll på den kommande rättegången i Västerås. Han följer fallet i fackpressen. Även om han är stressad över stoppet kostar han på sig några vackra ord om polisen i Västerås.

– Det är bra att de har drivit det här till rättegång. Det handlar om levebrödet för svenska åkerier, anser han.

När polisen stoppar en långtradare kollas körkort, kör- och vilotider, tillstånd för yrkesmässig trafik i EU, säkring av lasten och brister på fordonet. Målet är att klara alltihop på tio minuter om allt är grönt. Förarna ska inte behöva vänta i onödan.

Den danska chauffören Ingvar Sigurdson från Hjørring är egentligen islänning, men bosatt i Danmark sedan tio år. Tidigare körde han buss. Nu har han kört långtradare i två och ett halvt år.

Han tjänar 24 000 danska kronor, eller 29 000 svenska, efter skatt. Han har han ingen koll på vad han betalar i skatt och möjligen har han räknat in traktamenten i nettolönen. Det här är hans andra resa i Sverige. ­Normalt åker han söderut från Danmark.

Poliskontrollen tar han med ro.

– Jag försöker följa reglerna. Det kan kosta för mycket annars, resonerar han.

Bilinspektörerna anmärker bara på stötdämparna. Han får en uppmaning att fixa dem när han kommer hem.

Bara den estniska chauffören får böter. Det beror inte på att han har brutit mot reglerna om kör- och vilotid. Det handlar inte om några stora övertramp, så poliserna överser med det.

– Vi ska inte hålla med på petitesser, säger Sune Nilsson, ansvarig för yrkestrafiken på polisens trafikgrupp i Västmanland.

Men när han märker att lasten inte är surrad blir det 600 kronor i böter direkt.

Å andra sidan är böterna 3 000 kronor för brott mot reglerna om kör- och vilotid, så det kanske är billigt ändå.

Månadslönerna för östeuropeiska chaufförer ligger på 2 000 kronor och uppåt. Vad just den här chauffören tjänar förblir obesvarat. Språkförbist­ring gör att frågan aldrig går fram.

Möjligen kan han strunta i att betala böterna och komma undan med det. Gränsen för indrivning inom EU går vid 77 euro, knappt 700 kronor med dagens växelkurs.