Tycker du snön är mysig och vacker, men helst på avstånd, till exempel från värmen i soffa? Då kanske en film där snön spelar huvudrollen kan vara på sin plats. Några tips på snöfilm:

• The ice storm – drabbande drama om två medel­klassfamiljer där de vuxna ägnar all uppmärksamhet åt varandra, bland annat genom krystat intellektuella middagar som efter för många glas årgångsvin övergår i slaskiga otrohetspartyn, i tidsandan av ”fritänkande” 70-tal. Priset betalar barnen. När snöstormen, som agerat dolt hot i bakgrunden under filmens gång, till slut drar in över funkisvillorna i New England rasar alla sorters fasader.

• Inception – förra årets mest haussade film, som ingen riktigt hängde med i. Kanske inte ens regissör och manusförfattare. Begreppet drömvärld får i alla fall en ny dimension. Släpper man kraven på ren och klar logik erbjuds i alla fall en alldeles lagom dos förvirring inklädd i äventyrsaction, bland annat via alpina scener som andas det bästa av Bond. Fast i science fiction-tappning.

• Barnen från Frostmofjället – första svenska filmen för barn, från 1945 och en extremprodukt av sin tid. Utspelar sig under 1850-talet där föräldrarna till sju barn i en utsatt familj går bort. För att undvika fattigstugan och storböndernas tyranni flyr syskonskaran, och gårdsgeten, ut på de snöklädda Jämtlandsfjällen. Lidande, sorg och präktiga predikningar mot spriten.

• Vägen – 110 minuter iskallt helvete. 3 minuter hopp. En katastrof har ödelagt landet. Oklart vad som egentligen hänt, solen har i alla fall slutat lysa. Far och son måste söderut. Vandringen börjar på en väg, en väg som inte verkar ha något slut. Ingen bakisrulle direkt, men stor i det sparsmakade och etsar sig fast. Trailern är en av de mest obehagliga som någonsin gjorts.

• The day after tomorrow – Vägens motsats. På övertydligt Hollywoodmaner visar filmen vad klimatförändringarna kan komma att kosta. Och för att vi verkligen ska förstå görs det action och katastroffilm av budskapet. Spänning och snö overload. Samt en far som räddar son och mänsklighet på längd­skidor!

• Låt den rätte komma in – blodspår i snön i ett Blackeberg som gud glömde. Det är den ensamma och mobbade tolvåringen Oskars tuffa vardag. Tills bleka antihjälten Eli dyker upp. Oskar bjuder in henom, vilket bidrar till såväl liv som död, och något mittemellan.

• Frozen river – när spelfilm är som bäst känns den som ett dokument – en berättelse ur någons verklighet. I det här fallet Ray Eddys, som med två barn (över)lever i husvagn, på underbetalda jobb och med ständiga vräkningshot i medieskuggans gränsland mellan USA och Kanada där rören alltid fryser. Människosmuggling blir hennes räddning/undergång. Och i den fulaste av världar uppstår den vackraste av vänskap.