Om drygt ett år är det fritt fram för alla bussbolag att köra linjetrafik var som helst. De kan starta nya linjer eller konkurrera på de linjer som redan finns.

De kan börja och sluta köra en linje med kort varsel. Frågan är vilka konsekvenser det får för jobben.

– Blir det några tills vidareanställningar kvar? Många är oroliga. De som snart går i pension är glada för att de slipper vara med om det här, berättar Tuija Kronskans, bussförare och sekreterare i Kommunals trafiksektion i Stockholm.

Ingen vet vad som händer när den nya lagen träder i kraft den 1 januari 2012, men det verkar som om länstrafikbolagen och deras linjetrafik blir kvar. De nya bussbolagen får konkurrera med den skattesubventionerade trafiken.

Björn Holmberg, presschef på SL, Storstockholms lokaltrafik, tror inte på några stora förändringar.

– Vi har Sveriges billigaste månadskort. Jag tror inte att det poppar upp en massa nya linjer som man kan tjäna pengar på i Stockholm. Men om vi får överkapacitet får vi minska trafikutbudet. Det vore oansvarigt mot skattebetalarna att inte göra det, säger han.

Tuija Kronskans räknar med att nya bussbolag vill vara med och konkurrera där de flesta passagerarna finns. Då är i första hand Stockholms innerstad intressant.

Hur det blir visar sig 2012.

– Vi hade hoppats de rödgröna skulle vinna valet, eftersom de lovade att riva upp lagen. Nu måste vi mobilisera och informera resenärerna om vad som kan hända, säger hon.

Tuija Kronskans har kört buss sedan 1986. De första åren var hon anställd av SL. Hon var med om den första upphandlingen 1993 när Swebus tog över på Mälaröarna. Då fick de anställda söka sina jobb på nytt.

Det innebar, till exempel, att de långtidssjuka sorterades ut.

Sedan dess har SL skrivit in verksamhetsövergång i avtalen. Det betyder att personalen följer med och behåller sina villkor.

– Men vi har fått stressigare och tajtare scheman. All luft är borta. Tidigare kunde vi få några minuter över vid ändhållplatsen. Nu får vi ofta vända direkt, berättar hon.

Fakta

Trafiksektion
• Kommunals trafiksektion har drygt 4 100 medlemmar i Storstockholm.
• Slutlönen är 23 347 kronor efter åtta år. Ob-ersättningen är 34 kronor i timmen som mest.