Snart blir drygt 80 bussförare i Norrköping uppsagda från Veolia. Deras jobb har annonserats ut i lokaltidningen.

De får konkurrera med andra sökande om sina gamla jobb, i en bransch som har privatiserats och upphandlingarna avlöser varandra. Om några månader får de veta om de duger – för provanställning i sex månader.

Bussbolaget Nobina tar över trafiken den 1 juni. Företagets besked till bussförarna lyder: ”Vi söker folk och så får vi se vilka det blir som får jobben.”

– Många känner sig stötta och tänker: ”De har ju oss. Duger inte vi?” Det är den första reaktionen. Nästa är oron. Det finns en väldig massa oro för framtiden bland bussförarna, säger Bo Lingestig, regionalt skyddsombud för bussförarna på Kommunal.

De som söker jobb ska visa upp utdrag ur belastningsregistret i obrutet kuvert, de ska läkarundersökas, alkohol- och drogtestas och lämna in en skriftlig ansökan. Dessutom ska de provköra.

Det spelar ingen roll om de har kört buss i 30 eller 40 år. De ska provköra ändå. Anställningsförfarandet är det samma för alla.

– De som tar sig igenom ett antal skärseldar, och klarar av dem, borde åtminstone bli anställda. I stället blir de provanställda i ett halvår. Nobina talar gärna mycket om hur bra anställningsförfarandet är, men till slut litar de ändå inte riktigt på resultaten. Så de provanställer alla för säkerhets skull, konstaterar Bo Lingestig.

Villkoren i upphandlingen avgör personalens öde. Det behöver inte sluta med uppsägningar. Den som köper busstrafiken kan skriva in i avtalet att det ska vara en verksamhetsövergång. Då följer personalen med och avtalen gäller.

Östgötatrafiken handlar upp busstrafiken i Norrköping.

– Vi har tjatat på Östgötatrafiken i många år. Vi har bönat och bett i många år: ”Snälla, rara, kan ni inte skriva in övertagande av verksamhet? berättar Bo Lingestig.

Palle Håkansson är vd på Östgötatrafiken.

– Om vi kräver övertagande så är det den sittande entreprenören som gynnas. De andra har inte full inblick vid anbudstillfället, säger han.

Det betyder att konkurrensneutralitet går för anställningstrygghet.

– Vår bild är att anställningsfrågorna löses i god ordning i förhandlingar mellan avträdande och tillträdande entreprenör och de fackliga organisationerna, förklarar Palle Håkansson.

Fakta

Förlust i ad
• Nyligen förlorade Kommunal ett mål i Arbetsdomstolen.
• Buss i Väst hade rätt att provanställa två bussförare med 28 respektive 36 års erfarenhet, när bolaget tog över efter Veolia. När provanställningen tog slut fick de sparken.
• Kommunal ansåg att provanställningarna var ett lasbrott, men förlorade.