Dagen när Saab Automobile ville prata elbilar blixtrade det till. General Motors nye vd Ed Whitacre släppte nyheten att holländska Spyker Cars är ende kvarvarande spekulanten. Faller den affären är Saabsagan slut.

Att Spyker Cars nu är den ende aktören som GM förhandlar med berättade Ed Whitacre i ett rundabordssamtal med journalister på GM:s huvudkontor i Detroit på tisdagen. Om det beror på att andra dragit sig ur eller att GM helt enkelt tycker att Spyker är bäst framgick inte av rapporteringen.

Whitacre, som både är vd och styrelseordförande i GM, var hoppfull om att en försäljning är möjlig att genomföra före tidsgränsen runt årsskiftet som GM:s styrelse satt upp.

Därmed gav han en stor portion hopp till Trollhättan. Men också bävan. Om det inte går vägen den här gången finns enligt Whitacre inget annat alternativ än nedläggning.

Saabs framtid hänger nu på en skör tråd till en liten förlusttyngd tillverkare av lyxiga sportbilar. Tråden får möjligtvis stadga från Spyker Cars ägare, ryska Convers Group som äger banker i Ryssland och Baltikum, samt ett investeringsbolag i Abu Dhabi.

Spyker Cars, som är börsnoterat, gav inga kommentarer till uppgifterna.

Oväntad nyhet
För Saabs tekniske chef, Mats Fägerhag, som också sitter i företagets ledningsgrupp, var beskedet från GM:s vd en nyhet.

– Om det är sant och stämmer så tycker jag att det är bra. Spyker Cars har ett väldigt bra upplägg och har visat en stor förståelse för Saabs affärsplan och värdet av Saabs varumärke, säger han till TT efter att under dagen ha presenterat Saabs framtidsplaner på en elbil.

Tillsammans med flera partners ska Saab ta fram runt hundra eldrivna Saab 9-3 som under nästa år ska leasas ut.

Spyker Cars har heller inte velat göra några ändringar i låneansökan till EIB, enligt Mats Fägerhag. I oktober beviljade EIB ett lån till Saab på drygt 4 miljarder kronor under förutsättning att staten ger garantier och EU-kommissionen godkänner.

Spyker granskas
Enligt Jöran Hägglund, statssekreterare på näringsdepartementet, pågår en noggrann finansiell genomgång av Spyker Cars för att undersöka om staten ska ge de nödvändiga lånegarantierna.

– Arbetet är påbörjat, men långt ifrån avslutat kan man säga. Vi är medvetna om den tidtabell som gäller, så vi jobbar ju så aktivt som vi bara kan, säger Hägglund till TT.

Var i förhandlingsprocessen Spyker och GM befinner sig vill Hägglund inte kommentera.

– Det enda jag vet är att alla parter är medvetna om att det är sista december som är ett viktigt datum, säger Hägglund.

Spyker Cars, ställer sig enligt Mats Fägerhag bakom Saabs affärsplan. I den ingår en satsning på miljöteknik, som eldrift, och mer exklusiva bilar.

Tillverkning i Trollhättan
Dessutom innebär planen att i stort sett all tillverkning ska ske i Trollhättan.

– Affärsplanen kvarstår. De har samma inställning till vad vi ska satsa på i framtiden och vad varumärket ska stå för. Det handlar endast om små justeringar, säger Mats Fägerhag.

Så sent som för en vecka sedan träffade Mats Fägerhag representanter från Spyker Cars när de var på Saab i Trollhättan.

Han är inte rädd att historien med Koenigsegg Group upprepas.

 

Från TT