Direkt efter det spektakulära rånet talade Mikael Johansson vid bevakningsföretagens branschorganisation Sweguard med ansvariga vid G 4 S för att förvissa sig om att personalen tas om hand.

– De uppgifter jag fick går ut på att ingen av de närmare 20 anställda som var i tjänst kom till skada fysiskt. De togs  omedelbart om hand och får bra krisstöd.

Det sker med hjälp av den beredskap som bevakningsföretagen har byggt upp efter mängd rån under början av 2000-talet, och som företagen är skyldiga att ha enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter. I krisorganisationen ingår såväl arbetsledning som företagshälsovård och skyddsombud. G 4 S, liksom flera andra bevaningsföretag, har också tillgång till utomstående terapeuter och andra experter på krishantering.

– De första ett till tre dygnen är personal som utsatts för rån i chock, säger Mikael Johansson. Då handlar det om att tillgodose det grundläggande behovet av trygghet. När chocken släpper krävs stödsamtal med professionell ledning för att bearbeta händelsen.

Krishantering
Transports ombudsman för bevakningsbranschen i Stockholm, Matts Haglund, hade på onsdagen kontakt med skyddsombuden vid G 4 s och fick inga signaler om brister i krishanteringen.

Bevakningsbranschen har lärt sig krishantering och rehabilitering den hårda vägen, enligt Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud för Transport i Göteborg.

– Det brukar numera fungera bra, och det är jag övertygad om att det gör vid även G 4 S just nu.

Bägaren rinner över
I de flesta fall kan den som varit med om ett rån komma tillbaka till arbetet. Men de psykiska såren kan vara djupa, och många medlemmar har tvingats byta yrke.

– Vi har flera medlemmar i Göteborg som har klarat sitt första rån bra, säger Ulf Jarnefjord. Men när de drabbas en andra eller tredje gång rinner bägaren över. Några har blivit väldigt, väldigt dåliga.

– Det viktigaste för en framgångsrik rehabilitering är att vara lyhörd för varje anställd. Alla tar ett rån på sitt sätt, säger Anders Rengart, huvudskyddsombud vid Securitas i Stockholm, som sett de största problemen bland ensamståënde utan socialt skyddsnät.

Patetiskt
Transport riktar inga anmärkningar mot arbetsgivarna vad gäller säkerhet och rehabilitering för medlemmarna. Däremot anser Anders Rengart att det är patetiskt att polisens helikoptrar kunde sättas ur spel.

– Det var inte länge sedan polishelikoptrar sköts sönder i Göteborg i samband med ett rån. Dessförinnan brann en hangar med helikoptrar i Tullinge.

 

 

FAKTA / Rånet minut för minut

Säkerhetsföretaget G4S utsattes på onsdagsmorgonen för ett rån som går till den svenska brottshistorien. Detta har hänt:

  • 05.21. Polisen larmas om att rånare i helikopter landat på taket till G4S:s värdedepå i Västberga i södra Stockholm.
  • 05.43. Flera kraftiga explosioner rapporteras.
  • 05.49. Polisen upptäckter att sabotage utförts mot polisens helikopterbas på Värmdö.
  • 07.56. Roslagens helikopterflyg bekräftar att en av deras helikoptrar stulits under natten.
  • 08.33. Den stulna helikoptern återfinns i Arninge norr om Stockholm.
  • 11.49. Polisens tekniker konstaterar att den stulna helikoptern inte har någon bomb ombord.
  • 15.00. Polisen uppger att en man gripits. (TT)