3.000 anställda blir övertaliga på SAS. Inga uppgifter finns ännu om hur många av dem som jobbar i Sverige. Dessutom gör sig flygbolaget av med verksamheter där ytterligare 5.600 personer jobbar.

För en dryg månad sedan gick flera personalgrupper med på lönesänkning och framflyttade lönehöjningar för att rädda flygbolaget SAS. LO:s avtalssekreterare Per Bardh var redan då mycket bestämd på att försämrade villkor inte är någon lösning.

– För de anställda på SAS finns inga långsiktiga garantier för att jobben blir kvar trots att de går med på försämringar, sa han.

I dag, tisdag, kom beskedet:

SAS ber ägarna om 6 miljarder kronor. Företaget omorganiseras och närmare 9.000 anställda i koncernen berörs av förändringarna. 3.000 personer får lämna sina jobb.

– Det kommer att drabba de flesta områdena i företaget. Det händer under 2009 och 2010 och blir en mix av olika åtgärder som pensioneringar, naturlig avgång och uppsägningar, säger SAS-chefen Mats Jansson till TT.

Spanair säljs och därmed försvinner 3.000 anställda från SAS. De nationella bolagen kommer inte längre att vara egna bolag. Tre nya basorganisationer i Köpenhamn, Stockholm och Oslo får ansvar för både kort- och långlinjetrafik.

– Vi tycker det är bra, en återgång till det gamla SAS och ett mindre bolag som förhoppningsvis kan vara konkurrenskraftigt, säger Pelle Gustafsson på Kabinfacket på SAS, till TT.

SAS Sverigechef Anders Ehrling lämnar bolaget och ersätts av Peter Viinapuu, tidigare vice vd för det svenska dotterbolaget.