/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/ht2008/k_nuqvist3708.jpg
Mina kunder har inte några större ekonomiska problem, förklarar Kaj Nyqvist. Och det är ordentliga kraftpaket han säljer. Värstingmodellen (till höger) accelerar från 0 till 80 på 2,8 sekunder. Foto: Anders Wiklund/Scanpix.

En vattenskoter kostar mellan 100.000 och 150.000 kronor. Men suget efter maskinerna växer och försäljningen ökar. Framtiden ser ljus ut för det lilla familjeföretaget Vattenskoterspecialisterna.

– Mina kunder har inte direkt några större ekonomiska problem, säger Kaj Nyqvist och skrattar till.

Nu håller han på att plocka in vattenskotrarna och serva dem inför vintern. Och han konstaterar att kunderna har blivit fler de senaste åren.

Helvetesmaskin
Utanför det lilla familjeföretaget i Stockholm står två vattenskotrar.

En av dem är värstingmodellen. Den kostar drygt 150 000 kronor. Med sina 250 hästkrafter kan den slunga iväg en förare från 0 till 80 kilometer i timmen på 2,8 sekunder.

– Det är en helvetesmaskin, säger Kaj Nyqvist. Jag brukar intervjua mina kunder innan jag säljer den. Folk som äger en sådan maskin måste kunna hantera den. I somras var det en pappa som ville köpa en till sin tioåriga son, men jag ville inte sälja. Älskar du inte ditt barn? frågade jag.

Det är just värstingmodellerna som går bäst bland Kajs rikaste kunder. Flera av kunderna som har stora hus i skärgården eller villor i Saltsjöbaden och andra fashionabla adresser.

Rika kunder
Vattenskotrarna parkeras i båthus eller vid privata bryggor där båtar i mångmiljonklassen ligger förankrade.
En del familjer har till och med mer än en vattenskoter.

– Det vill väl inte att barnen ska bråka om vem som ska köra, säger han.

Ofta blir själva leveransen en sorts happening.

Flera gånger per sommar gör Kaj upp med papporna i familjen om hur vattenskotern ska överlämnas. Företaget kör dit en maskin och åker runt en stund. Som av en händelse frågar föraren sonen i familjen ifall han vill följa med på en åktur. Och efteråt får barnen veta att de kan behålla vattenskotern.

Service säljer
Det är servicen som är mest intressant för de rikaste. Räkningens storlek är mindre intressant, i stället vill de att Kaj Nyqvist ska kunna fixa felen så fort som möjligt.

– Det är bra kunder, säger han. De håller inte på som många småföretagare som vill att jag ska skriva en massa konstiga saker på kvittot för att de ska kunna göra avdrag. För de här kunderna är inte priset det viktigaste, säger han.

FAKTA: Inkomstskillnader
Den rikaste tiondelen har sedan 1980-talet blivit allt rikare. Det är en global trend som hänger ihop med att finansmarknadens blivit allt lukrativare. Fler mångmiljonärer har förändrat konsumtionsmönstret: Mer pengar läggs på fritid, kultur, resor och bilar.
Faktakälla: HUI