Debatten var lång, men talarna eniga när det handlade om motionerna som ville ta fram ett gemensamt schystmärke för företag med kollektivavtal. Och de höll inte med LO:s styrelse om att det vore bättre att vänta.

– Låt schystmärkning bli en konkurrensfördel för företagen och en trygghetsmärkning för konsumenterna, sa Sandra Viktor från Hotell- och restaurangfacket, som precis infört en egen märkning av krogar och hotell.

Hon fick stöd av sin förbundskollega Per Persson, som berättade hur han gärna ville veta om hans frisör, kemtvätt, bilverkstad och tobaksbutik har kollektivavtal, men att det är svårt för kunder att få veta i dag.

– Vi hävdar att konsumentmakt är den största makten, den måste vi se till att utnyttja på ett så positivt och bra sätt som möjligt, sa han.

Märkta taxibilar
Ali Shibl från Transport berättade att taxiföretag i Helsingborg redan utrustats med kollektivavtalsmärkning och att det fungerat utmärkt och blivit en konkurrensfördel för de arbetsgivare som har rättvisa villkor för de anställda.

– Märkningen är ett konkret förslag som kan hjälpa till om vi menar allvar med att teckna fler kollektivavtal, sa han.

Ville utreda först
LO-styrelsen ville dock inte bifalla motionerna. Styrelsen ansåg att frågan borde utredas mer och att motionerna därmed skulle ses som besvarade.

– Vi överens om att det här är en jätteviktig fråga. Vi är positiva och tycker att vi ska jobba vidare med den. Men det här är en fråga som det är viktigt att vi utreder ordentligt får inte bli en kortsiktig kampanj som bara räcker ett år, sa Marie Linder på LO som var styrelsens föredragande i frågan.

Men kongressen ville inte vänta. Vid en omröstning vann motionerna med knapp marginal: Och LO ska därför agera för en gemensam märkning och också undersöka om tjänstemannaorganisationerna i TCO vill delta i projektet.