De anställda i LO-borgen ska bli färre. Nu startar jobbet med att prioritera vilka tjänster som ska bort.

– Det känns tufft men det togs emot bra, säger ordförande Wanja Lundby-Wedin som i går gav ett första besked till personalen.

Hur många tjänster som försvinner vill ledningen inte uttala sig om.

I dagsläget arbetar 150 personer på LO:s kansli och 25 ombudsmän på distrikten.

Ingen panik
Inte förrän om ett år kommer alla beslut ha tagits vad gäller vilka områden som ska prioriteras och vilka tjänster som ska bort.

Wanja Lundby-Wedin räknar med att perioden av omstrukturering kommer att vara i tre till fem år. Ingen ska behöva lämna organisationen i panik, säger hon.

– Vi är inte en fattig organisation utan har råd att vara en bra arbetsgivare. Vi kan se till att de som lämnar LO gör det med bra villkor.

Minskat utgifterna
Under flera år har medlemstrenden varit neråtgående och den avgift som förbunden betalar till centralorganisationen för varje medlem har inte höjts sedan 1991. Besparingar har dock kunnat ske utan drastiska åtgärder. Mellan 2002 och 2006 minskades kostnaderna med 85 miljoner kronor.

Förhoppningen var att det skulle räcka med justeringar av avgiften vid kongressen i vår.

A-kassechocken
– Men effekten av a-kassehöjningarna har inneburit att medlemmarna lämnat facket i långt större utsträckning. Nu måste vi till med drastiska åtgärder, säger Wanja Lundby-Wedin.

Under årets första fyra månader har 46.000 personer lämnat de 15 LO-förbunden. En alarmerande siffra, enligt ordföranden. Förra året var siffran 20.000 för hela året.

Nya siffror kommer i slutet av augusti.

– Och jag skulle knappast tro att det har stannat vid de 46.000 då, säger Wanja Lundby-Wedin.

Vilket betyder att besparingskraven förmodligen inte stannar på 7,5 miljoner kronor.