Martin-K-webbledartopp

Expressen och Aftonbladet har i dagarna avslöjat Sverigedemokraternas kontakter med både näringsliv och media. Bland näringslivskontakterna återfinns vårdkoncernen Capio, Svensk Handel och Svenskt Näringslivs starkt antifackliga kommunikationsgrupp ”Näringslivets Mediaservice”.

Men kanske ännu mer uppseendeväckande är att DN:s förre chefredaktör Hans Bergström försökt få SD att störta den rödgröna regeringen.

När det gäller företagen och näringslivet är det visserligen varken nytt eller överraskande att de lobbar för att få gehör för sina frågor hos politikerna

Näringslivet har i åratal bedrivit lobbying, till exempel mot offentlig sektor och för fler privatiseringar, vilket ökar näringslivet vinster. Och för att sänka lägstalönerna, vilket även det ökar näringslivets vinster. Ett egenintresse för högre vinst och lägre löneandelar har alltså i decennier styrt näringslivets kontakten med politiska partier.

Men det finns två saker som markant sticker ut i näringslivets kontakter med Sverigedemokraterna.

Det är dels att kontakterna sker med ett parti som inte ställer sig bakom alla människors lika värde. Den för demokratin nödvändiga uppfattningen om alla människors lika rättigheter, i såväl juridiskt som samhälleligt hänseende, tummas det rejält på när näringslivet äter på lyxrestaurang tillsammans med SD:s företrädare och diskuterar hur de båda parterna kan dra nytta av varandra.

En sådan kontakt medför alltid ett givande och ett tagande, en försämrad människosyn mot stöd för lägre löner och högre vinster.

Det andra är att kontakterna mellan näringslivet och SD överträffar allt vi är vana vid hos ”vanligt” lobbyarbete. Avslöjandet att företagen själv fått formulera delar av motioner som SD därefter lämnat in till riksdagen är häpnadsväckande och något som hittills varit främmande för svensk demokrati.

Även när det gäller Aftonbladets avslöjande om förre DN-chefredaktören Hans Bergströms kontakter med Sverigedemokraterna är det främst pengar till företagen som ligger i potten. Men Hans Bergström klagar också på den rödgröna regeringens politik utifrån ett rent ideologiskt perspektiv.

Han klagar på den rödgröna regeringens politik när det gäller ”försvaret, kärnkraften, flyget, vägbyggen med mera”. I turbulensen efter förra valet skriver han därför i sin mailkonversation med Sverigedemokraterna att det ”är dags att välta bordet”. Hans Bergström vill att Sverigedemokraterna ska försöka störta regeringen trots sin minoritetsställning, 87 procent av svenskarna hade ju i valet några månader tidigare röstat på andra partier än Sverigedemokraterna.

I samma politiska turbulens skickar Jimmie Åkesson sin uppmaning, ”Give them hell”, till partikamraterna om hur de ska hantera övriga partier. Hans Bergström och Jimmie Åkesson ställer sig här på samma plattform.

Att företagen nu brutit alla vallar i kontakterna med Sverigedemokraterna, både när det gäller människosyn och hur långt lobbyverksamhet kan sträcka sig, är skrämmande.

Det är också minst sagt anmärkningsvärt att en tidigare ledande publicist tar till överläggningar med ett rasistiskt minoritetsparti för att, i ett utbrott av narcissistiskt storhetsvansinne, hjälpa till att fälla den överenskommelse som 87 procent av väljarna ställer sig bakom.