Konkurrensverket ska ge klara besked om vilka krav som kan ställas i offentliga upphandlingar för att säkra goda arbetsvillkor. Det är målet för ett nytt projekt.

– I första hand ska projektet utreda vilket utrymme som finns för upphandlande myndigheter att ställa krav som ligger i linje med de villkor som anges i svenska kollektivavtal, säger Lisa Sennström, sakkunnig och ansvarig projektledare på Konkurrensverket, i ett pressmeddelande.

Målet är att skapa ökad klarhet om det rättsliga utrymmet för att ställa upp arbetsrättsliga villkor i upphandlingar. Avsikten är att ta fram tydliga och handfasta exempel på vad som går att kräva.

I februari kom ett nytt EU-direktiv om upphandlingar. Det öppnar för kräva kollektivavtal vid offentliga upphandlingar, åtminstone om man frågar folk i facket eller partier till vänster om mitten.

Nu ska EU-direktivet implementeras i svensk lag. Hur stort utrymmet för att kräva för att kräva kollektivavtal blir visar sig när lagförslaget har röstats igenom i riksdagen.