inLagena gör som Carema. Drygt fyra år efter den vilda strejken ska företaget byta namn. Det ser ut som om Lagena vill slippa bli påmint om sin historia.

Lagenas vd, Thomas Person, förnekar att det är så.

– Nej, för Guds skull. Det där var så länge sen, säger han.

Styrelsen har beslutat om namnbytet. Nu återstår att hitta på ett nytt namn. Det ska påminna om ägaren, den tyska logistikjätten JF Hillebrand, som köpte Lagena av Systembolaget för 65 miljoner kronor ett och ett halvt år efter strejken.

– Namnfrågan ligger på ägarna. De vill ha ett namn som samstämmer med koncernen i övrigt, berättar Thomas Person.

Lagena ligger i Jordbro söder om Stockholm. Det var statligt under den vilda strejken i juni 2009. Den utlöstes av att företaget skulle sparka 33 fast anställda lagerarbetare och ersätta dem med inhyrda från bemanningsföretag.

Ett par veckor efter strejken fick 26 arbetare sparken. Därefter har lagret haft ungefär lika många egna anställda som inhyrda.

Fram till den 1 februari i år. Då gjorde Lagena sig av med alla lagerarbetare. Hela lagret outsourcades till DHL. Det följer ”koncernens strategi att vara maximalt kostnadseffektiv och flexibel”, står det i årsredovisningen som också talar om hur Lagena ska möta tuffare konkurrens och prispress:

– Detta åtgärdas genom ytterligare kostnadsrationaliseringar.

Där erbjuder DHL möjligheter. Företaget har avtal med Transport, inte Handels. Det blir billigare så. Sämre ob-ersättning gör att lagerarbetarna blir av med en eller ett par tusenlappar i månaden. Allt som facket har förhandlat fram lokalt genom åren går upp i rök om Handelsklubben försvinner.

Och så vidare.

– Det är nästan omöjligt att räkna fram en summa och säga att det här är vad den enskilde förlorar. Men helt klart blir det en förlust, säger Fredrik Ståhlberg, ombudsman på Handels avdelning i Stockholm.

Han anser att Lagena och DHL ägnar sig åt det som kallas för avtalsshopping. De väljer och vrakar och tar det kollektivavtal som blir billigast.

De anställda får ett års varsel. Tiden räknas från DHL:s övertagande. Den 1 februari nästa år ska de byta från Handels till Transports avtal.

Om nu inte LO säger nej.

Lagerarbetarna vill inte byta avtal. Handels säger nej. Transport och Handels kom inte överens lokalt. Nu diskuterar förbunden centralt. Överläggningarna avslutas den 7 och 8 november.

Om förbunden inte kommer överens då blir det LO:s styrelse som får tolka organisationsplanen och avgöra vilket förbund som ska ha avtalsrätten.

Lagena följer utvecklingen från åskådarplats.

– Vi har ingen rätt att ha en åsikt i frågan. DHL håller alla villkor oförändrade under det första året. Vad som sedan händer har inget med oss att göra, säger Thomas Person.

Det som återstår av Lagena är ett litet bolag med 42 tjänstemän. De köper transporter av DHL, sköter kundtjänst, ekonomi, sälj och Systembolagets gamla division Xsam, som arbetar med samdistribution av drycker.

Lagena har kollektivavtal med Unionen. Tjänstemännen är anställda, med ett undantag. Vd Thomas Person är inhyrd. Han gör för övrigt sin sista arbetsdag på måndag och efterträds av logistikchefen Rickard Slettmyr.

– Jag hade ett uppdrag att genomföra stora förändringar. Nytt IT-system, ny säljorganisation och överlämnandet till DHL. Nu är jag klar med det uppdraget och går vidare, berättar han.

På Lagena väntar ”ytterligare kostnadsrationaliseringar”, enligt bolagets årsredovisning. Vad det innebär återstår att se. Det är ingen brist på kreativitet i logistikbranschen.

I högtidliga sammanhang brukar stenhård prispress motiveras med kundnytta. Konsumenterna får billigare varor.

Frågan är om någon tror att en flaska whisky blir billigare på Systemet bara för att en distributör byter till ett billigare kollektivavtal.

Fotnot: Carema byter namn den 15 oktober. Koncernen hymlar inte med att det handlar om att tvätta bort gamla skandaler. Caremas äldreomsorg ska heta Vardaga.