Det är 2012 på Sveriges arbetsmarknad. Vi ser på när ett av Sveriges största privata bolag i vår bransch, McDonalds, granskas för fall där arbetstillstånd ska ha sålts till migranter. Vi är besvikna. Men inte överraskade.

Vi varnade för allvarliga konsekvenser för arbetstagare i vår bransch redan 2008, då regeringen i samarbete med Miljöpartiet såg till att lagen om arbetskraftsinvandring ändrades och arbetsmarknadsprövningen flyttades från myndighet till enskilda arbetsgivare.

Vi gick ut redan ett år efter att lagen trätt i kraft och följde upp hur det såg ut hos de arbetsgivare som ansökt om att få ta emot arbetskraft. Vad vi mötte var en gemensam linje: varenda arbetsgivare bröt mot lag eller avtal gällande sina åtaganden mot den migrerade arbetskraften. Vi berättade om detta i en rapport som migrationsminister Tobias Billström verkade måttligt imponerad av. Lagen fungerar bra, var svaret. Men en liten korrigering gjordes i alla fall. Arbetsgivarna blev tvungna att uppvisa viss ekonomisk stabilitet samt skattekontoutdrag – att de hade möjlighet att betala sina anställda. Vi vet dock att det är skillnad på att ”ha möjlighet att betala” och att faktiskt göra det.

För den som inte är så insatt i lagen om arbetskraftsinvandring kommer här en kort version: arbetsgivaren bestämmer själv vilket behov denne har av att ta in arbetskraft från ett utomeuropeiskt land. Arbetsgivaren upprättar ett anställningserbjudande innehållande så väl lön som arbetstid. Erbjudandet ligger till grund för Migrationsverkets bedömning, men är inte tvingande. Och arbetstillståndet knyts, när det sedan utfärdas, till den specifika arbetsplats som erbjudandet gäller. Om arbetstillståndet av någon anledning upphör har arbetstagaren tre månader på sig att hitta nytt arbete. Annars upphör dennes tillstånd att vistas i landet.

I början av året gick vi ut och undersökte branschen igen. Och i rapporten som följde, ”Till vilket pris som helst”, kunde vi åter igen tydligt och konkret visa att inte ett enda av de företag som utreddes skötte sig i förhållande till de anställda. Under arbetet med rapporten stötte vi på allt från lagöverträdelser gällande semester och arbetstid till hutlöst modernt slaveri. Vi kunde också visa att det inte i ett eller två, utan flera fall fanns tydliga signaler på att det förekommer försäljning av arbetstillstånd i Sverige.

Den här gången menade Tobias Billström att problemen berodde på små fel i lagstiftningen som kunde korrigeras.

Vi vet bättre. Vi vet att detta inte är unika fall. Vi vet att hålen i lagstiftningen möjliggör för kapitalintressen hos enskilda arbetsgivare att styra över arbetstagares hela liv. Vi vet också att vår bransch inte är unik. För oss är skandalen kring McDonalds ytterligare ett bevis för hur dåligt lagstiftningen fungerar. Hur mycket ansvar bolaget än har är det för oss fullkomligt omöjligt att förstå att Billström fortfarande försvarar en lagstiftning som möjliggör den här typen av förfarande på den svenska arbetsmarknaden.

Att migrationsminister Tobias Billström är nöjd förstår vi. Det var nämligen antagligen precis så här han ville ha det.

Jenny Bengtsson
Katja Ojanne

 

Jenny Bengtsson
är ordförande och Katja Ojanne facklig-politiskt ansvarig i Hotell- och Restaurangfacket Stockholm-Gotland

 

Läs Ann-Charlott Altstadts krönika om hur lagstiftningen påverkar demokratin:
De borgerliga bäddar för korruption