Förslag från Arbetsgivarverket och SKR – vill drogtesta offentligt anställda
Undersköterskor, skolpersonal och socialsekreterare borde kunna testas precis som privatanställda, det anser Arbetsgivarverket och SKR som nu ber regeringen om möjlighet att drogtesta offentligt anställda.
Myndigheten Arbetsgivarverket och arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) vill att det ska vara möjligt att drogtesta anställda i offentlig sektor. Därför ber de nu regeringen att utreda en lagändring. Det meddelar de i ett gemensamt pressmeddelande under tisdagen.
”Då behovet av en säker verksamhet är lika stort i offentlig sektor som för privat, framstår den nuvarande skillnaden i möjligheterna till drogtestning inte som rimlig”, skriver de i pressmeddelandet.
Hos privata arbetsgivare kan drogtester genomföras om det finns godtagbara skäl som exempelvis säkerheten för liv, hälsa, ekonomiska värden eller förtroendet för verksamheten.
Arbetsgivarverket och SKR vill att regeringen utreder om det också går att genomföra drogtester inom det offentliga, likt de möjligheter som privata arbetsgivare har. De öppnar därför för att lagen om offentlig anställning borde ändras.
Ett sätt att motverka utvecklingen
I pressmeddelandet motiveras ställningstagandet bland annat med “ett hårdare samhällsklimat” som ökar “risken för att oseriösa aktörer kan utnyttja drogmissbruk hos en anställd för otillåten påverkan eller för infiltration av verksamheten”. Drogtester av personal är ett sätt att motverka denna utveckling, enligt Arbetsgivarverket och SKR.
– Det är viktigt att en översyn om ett förändrat regelverk bygger på avvägningen mellan verksamhetens intresse av att utföra drogtester och den enskilde arbetstagarens personliga integritet, säger Tomas Björck, arbetsrättschef på SKR, i pressmeddelandet.