Efter hela sex år som Arbetet Kulturs husserietecknare lägger nu Mats Jonsson sin strip på hyllan. Under åren har vi fått landets skarpaste samhällskommenterande krönikor i serieform.

Mats Jonsson har en unik förmåga att kombinera samhällskritik, journalistik och helt vanlig hederlig dumhumor i sina stripar.

Vi har sett nålstick mot Alex Schulman, kritik mot Statens Järnvägar och, inte minst, ett antal tecknade generalangrepp på Övik och Härnösand.

Mats Jonsson är en serietecknare för hela Sverige.

Kulturredaktör Johannes Klenell ställde därför ett par frågor till vår prisbelönta serieskapare. 

En inledande enkel fråga: Varför? 
– Jag börjar helt enkelt få slut på uppslag. Det senaste året har det tagit allt längre tid att komma på idéer, och sen har jag inte alltid varit nöjd med resultatet. Då är det bäst för samtliga inblandade att dra i nödbromsen. 

Hur har läsarresponsen varit på att ha en pågående seriestrip i flera år? 
– Det har varit roligt att så många följt serien, även människor jag aldrig kunnat tänka mig. Serien har blivit som en utdragen, lågintensiv dialog med läsarna – inte minst de i Övik. 

Nöjd med Hanne Kjöller-serien

Är det någon särskild serie du är extra nöjd med? 
– Jo, jag är väldigt nöjd med serien som avslöjar det absurda i Hanne Kjöllers argumentationsteknik. Hon hörde faktiskt av sig och ville köpa originalet, vilket jag väljer att tolka som att hon insåg att jag har rätt. 

Kommer du sakna oss? 
– Lär ju. 

Här på Arbetet Kultur kommer vi i alla fall sakna Mats Jonsson, som vi önskar all lycka framöver. Läs hans sista serie här.

Fotnot: Johannes Klenell blev ofta avbildad som den skäggige ”Red.”