Efter granskningen av UPS – paketfusket tillbaka efter tre dagar
Trots massiva kritiken – fusket med UPS-kundernas paket fortsätter. ”Det höll i tre dagar, sen skulle vi börja fulskanna igen”, säger en chaufför.
Tidigare i höst visade Arbetets granskning av paketdistributionsföretaget UPS på stora brister i arbetsmiljön.
Stress, trasiga bilar och uppmaningar om och att ljuga för kunderna var en del av vardagen – inte minst för förarna på UPS-centret i Västerås.
Efter publiceringen så lättade trycket något. Paketen skulle registreras korrekt och de chaufförer som inte hann sina rutter lovades hjälp.
”Hade panik när artikeln kom ut”
Den nya ordningen blev dock kortvarig, berättar nu flera personer för Arbetet.
– De hade lite panik efter att artikeln kom ut. På måndagen efter sa det att vi skulle försöka nå varenda kund. Inget skulle fulskannas. Det höll väl i tre dagar‚ säger UPS-chauffören Nuno Blomqvist och fortsätter:
– Det är frustrerande. Det är okej att inte hinna kanske tio kunder, men går man över en viss gräns slår de bakut och vill att man ska fuska.
Nuno Blomqvist har tillsammans med några till fortsatt att köra ärligt. Hinner de inte dela ut paketen registrerar de dem som hinner ej. Chefernas uppmaningar om att skanna paketen som kund ej hemma, utan att man försökt nå dem, har de nonchalerat.
”Helvete i längden”
De som följer chefens instruktioner har det fortsatt mycket tufft eftersom de försöker hantera den omöjliga arbetsbelastningen. Arbetsmiljön för de andra är i stället något bättre.
– Vi jobbar hårt för att få kollegorna att förstå att vi aldrig kommer att få det bättre så länge vi fortsätter att ljuga med statistiken. Lyssnar man på UPS så får man ett helvete i längden, säger Nuno Blomqvist.
UPS har börjat samverka
Men enligt Mikael Löwdin, regionalt skyddsombud på Transport i Västerås, finns det också ljuspunkter. Efter den 66a-anmälan som Transport skickade till Arbetsmiljöverket tillsammans med Unionen har UPS visat på mer samarbetsvilja.
Exempel på det är att en skyddskommitté nu bildats. UPS har också planerat för en medarbetarundersökning tillsammans med företagshälsa.
– Det finns många problem, allt från arbetsbelastning till luftkonditionering. Men nu samverkar företaget med oss vilket är positivt. Nu försöker vi ta tag i frågorna den vägen, säger Mikael Löwdin.
Arbetet har sökt UPS HR-avdelning i Sverige.