”This is insane.” Under torsdagen kommenterade Teslas vd Elon Musk för första gången strejken i Sverige. Han gjorde det genom att svara på ett inlägg på X, tidigare Twitter, från småföretagaren Nicklas Nilsson från Krokom. Inlägget handlar om att en stor del av personalen inte strejkar utan i stället går till jobbet på Tesla. 

– Jag hade hellre sett att han hade kommenterat något roligare än det där. Det är kul att få respons från Elon, men tanken var ju inte det, säger Nicklas Nilsson. 

Han har varit aktiv i debatten om Teslastrejken på X. Han är ledamot i Företagarna i jämtländska Krokom och driver själv ett företag i byggbranschen. De flesta småföretagare i Sverige har inte kollektivavtal, inte heller hans företag.

– Det finns så många bra företag som är schyssta mot sin personal utan att ha kollektivavtal. Ibland är det som att så fort du inte har avtal så är du en bov. Men jag vill premiera de anställda så långt det går och ha kvar bra personal, säger han. 

”Vansinnigt”

Egentligen kanske han inte ens hade velat ha ett svar från Elon Musk, säger han. Det riskerar nämligen att förstärka en bild som han tycker facken använder sig av – kampen mot den kända, mäktiga entreprenören i USA. Nicklas Nilsson ser i stället två parter, svenska facket och ett Tesla i Sverige. 

En rad fackförbund har varslat om eller påbörjat sina sympatiåtgärder som stöd för de Teslaanställdas strejk. Bland annat har Seko och ST lagt en postblockad mot Tesla, vilket gör att kunder inte kommer kunna få sina registreringsskyltar. 

– Sympatiåtgärderna är det vansinniga i det hela. Att personalen strejkar, det kan väl jag kanske ha mer acceptans för. Men facken får nästan härja fritt. 

”Tesla kan lämna”

Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo lyfte nyligen i en intervju med Arbetet att det finns stora risker för facket om man backar från kravet på kollektivavtal. Det skulle kunna riskera hela svenska modellen och väcka krav på lagstiftning om minimivillkor.

– Vår modell är ju att vi har ingen lagstiftning i botten som ger arbetstagarna rätt till någon minimilön vilket de flesta länder har. I stället har vi gett facket väldigt starka möjligheter att kräva kollektivavtal, sade Irene Wennemo.

Men Nicklas Nilsson tycker att Tesla borde kunna vara ett av de företag som inte har kollektivavtal i Sverige. Att medlemmarna på Tesla har rätt att strejka för att få till ett kollektivavtal är han kritisk till. I alla fall om de inte är majoriteten av de anställda. 

– Hade det varit i närheten av 50 procent av personalen hade jag nog tyckt att det är något man måste titta på. 

Hur tror du det här kommer sluta?

– Som facket driver på är det ju risk att Tesla lämnar Sverige. Susanna (Gideonsson, LO:s ordförande, reds anm.) har ju sagt att hon är beredd att driva det så långt. 

Har du själv en Teslabil? 

– Jag beställde en för tre år sedan och den släpps om två veckor. Men jag räknar inte med att få den förrän om några år. Men det är inte därför jag debatterar. 

Arbetet försökte själva för två veckor sedan få en kommentar om Teslastrejken från Elon Musk via X. Vi frågade bland annat varför det är viktigt för Tesla att inte teckna kollektivavtal. Vi väntar fortfarande på ett svar.