Jo, det var det här med det svenska systemet med stort S. Ni vet, det som består av näringsliv och fackförbund, den svenska modellen.

Och fackförbund som är i fullskalig konflikt med det stora T:et, Tesla.

Och ju längre Tesla släpar benen efter sig och vägrar teckna kollektivavtal, desto större blir konflikten och desto fler är aktörerna som i både ord och handling är redo att stötta facken. 

Anna Gullberg på Expressens kulturredaktion är inget fan av vare sig den svenska modellen eller fackföreningar.

Hon har snackat med en amerikan (kanske fler?) som tycker svensk fackföreningsrörelse består av kommunister. 

Elon Musk är extremt fackfientlig

Gullberg säger det inte rakt ut och erkänner att Elon Musk är något extrem i sin fackfientlighet. MEN, och det här är ett stort men, det facket bråkar om är ju småpengar. Tror hon.

Liksom andra attackliberaler uppehåller hon sig vid lönenivåerna när det kommer till kollektivavtal. Inget om försäkringar, inget om medbestämmande, inget om pensioner eller ersättning vid obekväm arbetstid. 

Fina demokratiska värden och sträcker sig inte till svenska arbetsplatser, enligt denna liberal. Nej, här är det toppen som ska styra och ställa och löntagarna kuvas eller dra. Maken till frihet. 

Att de 120 anställda konflikten gäller enbart utgör en bråkdel av Teslas anställda ses också som ett argument mot strejken. Trots att Gullberg i texten erkänner svensk fackföreningsrörelse som ”remarkabelt” stark kan hon alltså inte se hur detta är förenat med ett ansvar att faktiskt gå före. 

Den som är stor behöver tydligen inte vara snäll.

Elbil ursäktar inte dåliga villkor

“Den enda som drabbas av det är ju en stackars underbetald taxichaufför som försöker vara miljövänlig, inte Elon Musk. Sådan godhetssignalering båtar föga”, skriver Gullberg. 
 
Va? Med tanke på att Taxi Stockholm som enskilt företag backat strejken bör detta avfärdas som en märklig halmdocka.

De vill ha den svenska modellen som skydd mot den gig-förslumning som drabbat dem. Och bokar du Bolt eller Uber så är det inte främst elbilar som rullar fram. 

Varför envisas med denna bild av att gemene svensk kör Tesla och tycker Elon Musk är världens frälsare?

Var och varannan svensk kör inte en elbil för över en halv miljon kronor. Och den som gör det känner inte nödvändigtvis någon solidaritet för Tesla som företag. 

Det går att tycka olika om fackförbunden och rådande regelverk och kultur. Den kritiska skulle exempelvis kunna ge sig på lagstiftning, politiska kopplingar eller att man helt enkelt inte anser att löntagare ska ha de hyfsat grundläggande förmåner ett avtal innebär. 

7 av 10 backar strejken mot Tesla

I stället är det en alternativ världsbild som målas upp. Alla är lika missnöjda, menar Gullberg och flyger hela vägen över Atlanten för att bygga sin argumentation.

Och kanske skulle hon hållit sig till USA för de inhemska exempel hon bemödar sig att skriva med saknar helt grund.

Senast någon faktiskt mätte så tyckte 7 av 10 att strejken hade goda grunder. Motståndet bestod av ynka 1 av 10. 

Överallt i hela världen kikar fackföreningar på den svenska modellen med avund. Ett system som tillåter lönsamhet mot att man behandlar sina anställda i alla fall helt okej. 

Att amerikanerna Gullberg pratat med är förvånade över att svensk fackföreningsrörelse står upp för varandra i den djupa insikten om att det krävs för att skydda både sig själva och varandra är inte förvånande.

Att Expressens kulturknuttar är det visar snarare på att de, liksom jag, borde ägna sig åt att skriva ledare.