”Chatten är placerad i kö 10:57”. 

”Chatten är avslutad 10.57”. 

Hur svårt är det egentligen att få svar från Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen? 

En fråga som hänger kvar efter att Arbetet granskat hur människor förlorar rätten till sjukpenning efter missar och felkodningar som arbetssökande.

Vi ger oss ut i kundtjänstvärlden. Chatt, telefon, mejl? Vi testar chatten först. Men blir utkastade sekunden efter att vi ställt vår fråga. 

”Just nu är det många som vill chatta med oss och vi har ingen möjlighet att ta emot alla chattar. Var vänlig återkom senare.”

Det gör vi. Med samma resultat. 

”Ingen koll”

Telefon då? Där borde väl någon svara? 

Ja, vi får svar. 

Vi låtsas vara en kvinna som undrar hur hon ska skriva in sig på Arbetsförmedlingen för att skydda sin sjukpenningsgrundande inkomst, SGI. 

En SGI krävs för att få sjukpenning. 

En av personerna i vår granskning, Susanne Beims, har kritiserat informationen för att vara otydlig och att frågor hamnar mellan stolarna när två myndigheter är inblandade. 

Hon skrevs in med koden ”arbetssökande med förhinder”. Senare nekades hon sjukpenning för att hon inte varit aktivt arbetssökande. Hon förstod inte vilka konsekvenser den koden skulle få. Nu lever hon helt utan inkomst.

Vi frågar Arbetsförmedlingens kundtjänst hur det funkar. ”Om jag nekats sjukpenning och fått rådet av Försäkringskassan att skriva in mig på Arbetsförmedlingen för att skydda min SGI, hur ska jag skriva in mig för att det ska bli rätt? Är det okej om jag blir inskriven som ”arbetssökande med förhinder”?

”Det vågar jag inte svara på tyvärr. Frågor gällande SGI har jag tyvärr ingen koll på”, svarar kundtjänstmedarbetaren. 

Den här frågan har hon fått många gånger, säger hon. Och det blir samma svar även denna gång – kolla med Försäkringskassan. 

Rimligt kanske – de är ju myndigheten som ansvarar för SGI och sjukpenning. Vi ringer deras kundtjänst.

Soft musik

”Ditt samtal är placerat i kö. Det är 198 samtal före dig. Tack för att du väntar”. 

Efter lång väntan är det plötsligt två samtal före. Sedan bara ett.

”Hur kan jag hjälpa dig?”

Här kommer svaret snabbt och rakt: Från dagen man blir utan sysselsättning har man ett tremånadersskydd av SGI:n. Sedan måste man skriva in sig som aktivt arbetssökande. 

Det där sista, med aktivt sökande, var bra att veta, för det stämmer. Men det där andra, att man har ett tremånadersskydd av SGI:n, gäller det även om man nekats sjukpenning? 

”Ja”, svarar kvinnan.

Det stämmer däremot inte. När vi säger att vi läst om ett SGI-skydd på 25 dagar (det stämmer) vill hon i kundtjänsten veta var vi läst det.

Sedan försvinner hon. Soft musik tar vid.

Efter över 15 minuter återkommer kvinnan. 

Det var tur att vi stod på oss. För Försäkringskassans svar var fel – det är 25 dagars SGI-skydd som gäller. Vi lägger på luren efter ett samtal som pågått i 46 minuter.