På måndagen skrev Handels och Wolt Market på det nya kollektivavtalet som börjar gälla den 1 december.

Det innebär bland annat att de runt 60 anställda får högre timlön, bättre försäkringar och högre ob-ersättning på storhelger. 

– Det här är naturligtvis oerhört viktigt och bra för de anställda på företaget, som får högre timlön och bättre villkor. Det här visar att både företag och anställda bidrar till att modellen fungerar, säger Linda Palmetzhofer, Handels ordförande. 

Avtalet gäller inte för cykelbuden

Wolt Market driver virtuella butiker där det bland annat går att beställa hem livsmedel.

Varorna levereras med cykelbud, men de omfattas inte av det nya kollektivavtalet eftersom de inte är anställda av Wolt Market.

De nya villkoren kommer bara att gälla för de som jobbar i butikerna, där de bland annat plockar ihop varorna som levereras ut till kunderna.

Wolt Market: Betyder väldigt mycket

Wolt Markets vd, Joachim Schwartzbach, är nöjd med att företaget har tecknat kollektivavtal för sina anställda. 

– Det betyder väldigt mycket för både oss och våra anställda, som får bättre villkor. Det var inte något svårt beslut, men det fanns utmaningar i att få avtalet att passa för vår driftsmodell, säger han.  

Det är Handels avtal för lager och e-handel som kommer att gälla för Wolt Markets anställda.

Anpassning av kollektivavtalet

För att det skulle fungera för företagets verksamhet var det tvunget att anpassas i vissa delar, bland annat när det gäller ob-ersättningen på storhelger som jul och midsommar. 

– I stället för tidbank får de både vanligt ob och ytterligare ersättning på de så kallade stängda dagarna i kollektivavtalet – jul, nyår och midsommar. Förhandlingarna överlag var väldigt konstruktiva och bra, säger Lena Åkesson, ombudsman på Handels. 

“Tesla står för ett undantag”

Att ett företag som Wolt Market på eget initiativ vill teckna kollektivavtal är bra för den svenska modellen, som just nu utmanas av Teslas ovilja att teckna avtal med IF Metall, menar Linda Palmetzhofer. 

– Det här är mycket positivt för den svenska modellen, ett styrkebesked. Det visar att det är det här som är det normala på svensk arbetsmarknad. Det Tesla står för är ett undantag. Att ha gemensamma spelregler för vad som ska gälla är bra både för företagen och de anställda, säger hon. 

Cykelbudens situation en utmaning

Att buden som är kör ut leveranserna från Wolt Market inte omfattas av kollektivavtal är ett bekymmer, tycker Linda Palmetzhofer.

Men Handels kan inte påverka den situationen eftersom de tillhör Transports avtalsområde. 

– Det är inte Handels som organiserar cykelbuden, men där ser jag en stor utmaning framåt för deras situation. I många länder pågår ett utnyttjande av dem, men det är svårt att komma åt, säger Linda Palmetzhofer. 

Artikeln är tidigare publicerad i Handelsnytt som tillsammans med Arbetet och sju andra titlar ingår i LO Mediehus.

Det här är Wolt Market

  • Wolt Market driver virtuella livsmedelsbutiker, där det går att beställa hem varor som levereras med bud. Det är en så kallad ”dark store” – en butik som enbart existerar för onlinehandel och levererar på kort tid inom ett begränsat geografiskt område. 
  • Wolt Market öppnade sin verksamhet i Sverige i Solna i april 2022.
  • I dag finns företaget i Stockholm och Örebro. 
  • Bolaget har omkring 60 anställda i Sverige. 
  • Kollektivavtalet som kommer att gälla är Handels avtal för Lager och e-handel. 
  • Cykelbuden omfattas inte av kollektivavtalet, de är inte anställda av Wolt Market. 
  • Wolt grundades i Helsingfors 2014. Företaget började driva sina egna livsmedelsbutiker under varumärket Wolt Market 2021. 
  • I dag finns Wolt i 27 länder.