IF Metall har i dag förhandlat med Teslas svenska ledning.

– Samtalen fördes på ett bra sätt. De lyssnar på oss, och vi på dem, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

– Vi kunde inte teckna avtal idag. Men läget är inte låst, vi enades om att vi ska träffas igen på måndag. Det är ett gott tecken.

Budskapet från Tesla när parterna möttes i förra veckan var att Tesla inte har avtal med facket i något land i världen, och att Teslas ledning i Sverige inte har mandat att teckna kollektivavtal så länge inte Teslas högsta ledning i USA ändrar den policyn.

– Jag vet inte om Tesla i Sverige nu har fått nya signaler från USA. Jag konstaterar bara att de lyssnar på oss nu, säger Veli-Pekka Säikkälä.

Är det ett resultat av att stridsåtgärderna fått verka?

– Det måste man säga att det är. Förra veckan ville de inte ha kontakt med oss alls, svarar Veli-Pekka Säikkälä.

IF Metalls strejk fortsätter, och fackets varsel om utökade stridsåtgärder från och med den 3 november ligger kvar.

Enligt Veli-Pekka Säikkälä får IF Metall nya medlemmar bland Teslas anställda ”hela tiden”.

Att IF Metall gått ut i strejk för att få den internationella biljätten Tesla att teckna kollektivavtal välkomnas av LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson. 

– Det ska inte komma hit någon juppe från Amerika och ändra hela den svenska modellen. Det kvittar om han är världens rikaste man, man får ta seden dit man kommer och bete sig som en vettig människa, säger han. 

IF Metall har alltså varslat om att utöka konflikten på fredag om inte Tesla tecknar avtal innan dess, och i nästa steg dras ytterligare verkstäder som servar Teslabilar in i konflikten.

Fler sympatiåtgärder kan komma

Fackförbundet Transport har också varslat om sympatiåtgärder. Från och med den 7 november kommer inga Teslabilar att lastas eller lossas i fyra hamnar. 

Om Tesla ändå inte tecknar avtal kan ytterligare sympatiåtgärder vänta, enligt Torbjörn Johansson.

– Nu har IF Metall gått i gång med konflikten och de har också trappat upp. Men visar det sig att det är verkningslöst och att de behöver hjälp, då är det klart att då kommer ju hela LO att ställa upp om det behövs. Det förutsätter jag. 

Han säger att konflikten med Tesla är något av en ödesfråga för facket. 

– Svenska arbetarrörelsen har inte råd att förlora det här, för då kommer varenda multinationellt företag försöka smita undan. Vi har lyckats kränga på alla dem som kommit till Sverige tidigare kollektivavtal och det ska vi göra den här gången också. 

Konflikterna mot Tesla och Klarna sänder signaler

Samtidigt som strejken pågår på Tesla har tjänstemannafacket Unionen varslat om konflikt mot det svenska företaget Klarna, som inte heller vill teckna kollektivavtal. 

Att två stora avtalskonflikter seglar upp samtidigt, hör inte till vanligheten. Men om det är en ny trend att även stora företag vägrar avtal, vill Torbjörn Johansson inte sia om. 

Däremot säger han att de båda konflikterna får ett viktigt signalvärde för framtiden. Om Tesla och Klarna tecknar avtal snabbt visar det för andra företag att de också behöver göra det, enligt Torbjörn Johansson. 

– Men blir det segdraget eller om de, gud förbjude, kommer undan på något sätt, då eroderar modellen, och det har vi inte råd med.

Arbetet har förgäves försökt nå Jens Stark på Teslas svenska bolag TM Sweden för en kommentar.