Sorry, Elon Musk but in Sweden we have a system – rätt av IF Metall att strejka på Tesla
ENGLISH VERSION AVAILABLE. Tesla behöver förstå att Sverige är inte USA, skriver Arbetets ledarskribent.
De ”påskyndar världens övergång till förnybar energi” – men vägrar schyssta villkor för sina anställda. Elon Musks elbilsföretag Tesla vägrar teckna kollektivavtal på bilverkstäder i Sverige.
Förhandlingarna med IF Metall har strandat och Tesla sägs vara ”ointresserade” av att nå fram till en lösning med kollektivavtal.
I dag har Teslas anställda sämre villkor än övriga som går på IF Metalls motorbranschsavtal, inte minst då de utan kollektivavtal saknar garantier mot försämringar.
Pensionsavsättningar, ersättning för arbete på obekväm arbetstid, lägstalöner. Utan kollektivavtal kan arbetsgivare när som försämra eller plocka bort förmåner.
Elon Musk vägrar schyssta villkor
För att upprätthålla villkoren i Sverige gör IF Metall det som ligger i deras makt för att försvara den svenska tvåpartsmodellen: de varslar.
Och om inte Teslas ledning backar och tänker om bryter strejken ut natten till den 27 oktober. Totalt rör varslet runt 120 anställda på sju svenska orter.
Elon Musk är känd för många saker. Skulle han få beskriva sig själv så skulle han säkert säga framgångsrik entreprenör och demokratikämpe. Raketer, betallösningar, ägare till X, tidigare känt som Twitter.
Som vd för Tesla har han inte minst dragit mycket uppmärksamhet till företaget.
Det Musk helst inte talar om är det faktum att inte en enda av Teslas 120 000 anställda runtom i världen omfattas av någon form av kollektivavtal.
Han är sannolikt inte heller särskilt snabb på att berätta om de repressalier han hotat anställda som går med i facket med.
Tesla planerar för strejkbrytare
Men så agerar han och Tesla, var de än etablerar sig. Dagens Arbete rapporterar att Kim Jensen, Nordenchef på Tesla, planerar att ersätta strejkande personal med andra anställda.
Strejkbryteri är inte förbjudet enligt lag men strider mot den ordning som rått på svensk arbetsmarknad sedan tecknandet av Saltsjöbadsavtalet 1938.
Generellt är tålamodet lite för stort med grisiga arbetsgivare. Att ”göra fel” eller ”inte veta” är i alltför mångas ögon en okej ursäkt när en arbetsgivare inte uppfyller sin del i ett avtal eller inte följer lagen. Har man en cool produkt och bra PR så tycks en del anse att man får vansköta sina anställda.
Samma tålamod visas däremot inte personalen. De ska vara tacksamma att de har ett jobb att gå till och att de får lön för sitt arbete.
Samtidigt som att alltmer kapital koncentreras till få individer dras snaran åt på de anställda.
Mindre frihet, mer övervakning, inga kollektivavtal, konsekvenser för den som säger ifrån.
Skapar trygghet och välstånd
Just därför är fackens roll central. Med ett kollektivavtal kan löntagare som gör sin plikt också kräva sin rätt. Det behöver inte gå till arbetsdomstolen och leda till stora konflikter.
Man kommer överens, kan förhandla om lokalt om något känns apart. Gör någon bort sig kommer man överens om en passande handlingsplan eller kompensation.
Modellen är framgångsrik och skapar trygghet och välstånd.
Framför allt behöver Elon Musks Tesla fatta att det här inte är USA. Det är inte fritt fram för en rik man med storhetsvansinne att bete sig hur som helst. I Sverige har vi ett system.
Det heter den svenska tvåpartsmodellen och det kröker inte rygg för amerikanska miljardärer eller coola bilar.
Sorry, Elon Musk but in Sweden we have a system.