Krisande SAS drar åt svångremmen vilket får konsekvenser för bolagets omkring 2 500 flygvärdinnor i Sverige, Norge och Danmark.

Enligt en ny rutin ska kabinpersonalen utföra mer av städning i planen.

Det handlar främst om rengöring av passagerarutrymmet och toaletterna när planen återvänder till hemmabaserna Arlanda, Oslo och Köpenhamn efter att ha varit på inrikesturer eller turer inom Skandinavien. Detta sköttes tidigare av professionella städare.

Hårt arbetande yrkesgrupper med tajta scheman

Enligt Mats Kristensen och Lena Grape, skyddsombud och kabinpersonal på SAS, handlar det inte om städningen i sig, utan vad de i stället måste prioritera bort.

– Det är inget konstigt att vi ska städa litegrann. Men att vara cabincrew är många saker. Alltifrån att vara medicinskt kunnig, till att hantera polisära ärendena och att servera mat. Här ger man oss inte förutsättning att klara arbetsuppgiften, säger Mats Kristensen och fortsätter:

–  Vi får rätt mycket skit när vi pratar om vår arbetsmiljö. Man får höra om en förlegad syn på flygpersonal med palmer och lyxliv. Det stämmer inte. Vi är en hårt arbetande yrkesgrupp som jobbar med tajta scheman.

Just schemat är något de särskilt lyfter fram. Arbetet är minutstyrt och dessutom reglerat i olika lagkrav.

Lena Grape, skyddsombud på SAS, tycker att flybolaget inte ger personalen rätt förutsättningar. Det behövs mer arbetstid, utbildning och utrustning, menar hon.

Ett exempel är att personalen alltid måste vakta utgångarna när planet står vid gaten. Att städa på den korta tiden som flyget står på marken blir en stor tidspress vilket kommer leda till missade pauser, menar skyddsombuden.

SAS: Det mesta ska göras under flygningen

Men enligt SAS ska det mesta hinnas med i luften. Under flygningen görs nu ett utrop där man informerar om extrastädningen.

Dessutom städas planen fortsatt nattetid, säger Gitte Leonce, Head of cabin crew på SAS.

– Vår förväntning är inte att de ska göra det här när planen landat på Arlanda utan att 80-90 procent görs i luften. Vi accepterar att det inte blir perfekt, säger hon.

Att städa toaletterna tycker hon också är lätt överdrivet. Enligt henne rör det sig om att torka av handfat och fylla på papper. Punktlighet och säkerhet går alltid först.

– Jag har den djupaste respekt för kabinpersonalen. Jag har själv varit det i många år. Men det här görs redan på långtidsflyg och är ganska standard i dag, säger Gitte Leonce.

Skyddsombud: Flygtiderna för korta för städning

Men det är ett konstigt sätt att resonera anser skyddsombuden. De vill inte jämföra sig med flygbolag i länder där arbetsmiljölagar i vissa fall inte ens existerar, säger de.

Flygtiderna i luften är för korta för att hinna städa och de vill inte att passagerarna ska mötas av smutsiga flygplan. Därför krävs både arbetstid, utrustning och utbildning.

– Det kan vara rätt äckliga grejer. Gamla blöjor, snus och snoriga papper. Vi har dessutom uniform, vilket är en annan sak att städa i än i de arbetskläder som de professionella städarna har, säger skyddsombudet Lena Grape.

Enligt SAS är det ännu inte klart om de nya rutinerna innebär en övertalighet för städpersonalen på Arlanda. I dag sköts städningen av Sodexo.

Fakta: Krisen i SAS

Sedan förra året befinner sig SAS i rekonstruktion. Den genomförs i USA, något man anser förenklar möjligheten att låta flygen gå som vanligt under själva rekonstruktionsprocessen. Just nu söker bolaget nya investerare. Det kan leda till att nya ägare tar över bolaget. Svenska staten, danska staten och familjen Wallenberg är i dag stora delägare i SAS.                    

Trots krisen har SAS nyligen lyckats vända förlust till vinst. I den senaste kvartalsrapporten redovisade bolaget en vinst på 457 miljoner kronor före skatt. Det är första gången sedan 2019 som SAS går med vinst.