De knallröda dörrarna glider upp och passagerare som redan står upp vid ingången gör plats för ytterligare medresenärer från Kastrup. 

Cyklar, kickbikes och shoppingkassar som turisterna har tagit med från Hovedbanegården blandas med charterresenärernas kluster av olikfärgade rullväskor. Från tvillingvagnen längre bak i bagagevagnen hörs spridda skrik.

Janne Petersson, tågvärd och skyddsombud på Öresundståg, blåser i visselpipan. Han signalerar till lokföraren att stänga genom att vrida om nyckeln vid den röda lampan intill dörren.

En omöjlig situation

Janne tycker att det här är en ganska lugn dag. Han har nämligen inga svårigheter att röra sig de knappa två metrarna från dörren till tågtelefonen och utropsmikrofonen. Det gör stor skillnad mot hur det har varit stora delar av juli månad.

– Jag har blivit uppgiven. Jag har kommit på mig själv med att bara sätta mig på en bänk tills alla har gått på med sina cyklar och barnvagnar och väskor och försöker sedan hitta plats för mig själv, ofta uppklämd mot dörren, säger han till Sekotidningen.

Janne Petersson tycker att det här är en normalt lastad tur. Ofta kan han inte komma fram ens för att göra utrop i högtalartelefonen.

Öresundståg har blivit omtalat i sommar. Situationen har bitvis varit nästan omöjlig på sträckan mellan Malmö och Göteborg. SJ ställde med kort varsel in alla sina turer längs Västkustbanan. Det lämnade Öresundståg som ensam aktör på sträckan, som tar ungefär tre och en halv timme att köra. Med färre avgångar blev tågen smockfulla.

Eftersom passagerarna inte måste boka sittplats lämnades många stående hela sträckan.

Situationen har varit densamma också på tågen över sundet till Danmark, även om restiden där är kortare. 

Rädd att falla av tåget

Janne pekar på en liten rund transparent platta i taket precis ovanför ingången. När det är så trångt att det skulle bli farligt om dörren går upp, så brukar han kika på den. Om dörren är korrekt låst syns ett vitt vågrätt streck genom skivan. 

– Då vet jag att jag i alla fall inte kommer att falla av.

Vädret har en ambivalent dag över Öresund – solen avlöses av en plötslig störtskur och det bildas regnbåge. Vindkraftparken skymtar i havet mellan broräckets sicksackmönster. Kanske är det vädret som gör att färre valde att åka just i dag. 

En varm dag kan luftkonditioneringen lägga av och tätt packade människor börjar må dåligt. 

Ensam tågvärd mot 200 passagerare

Just det här tåget har bara ett tågsätt, men vid en ändhållplats har Janne visat att den 900 kilo tunga väggen till förarhytten kan vikas undan precis som en dörr. Så kan man enkelt koppla samman flera vagnar.

Men den flexibiliteten hjälper inte alltid. Det är oförutsägbart hur ett arbetspass över sundet blir.

– Ibland kommer man till Kastrup och perrongen är plötsligt helt svart av folk. Alla ska in och ha med sig allt sitt bagage. Ofta har de flugit långt och vill bara hem, det blir lätt irriterad stämning. 

– Som ombordpersonal har jag rätt att hindra folk att gå på om det blir för fullt. Men det går inte. Jag är en tågvärd mot kanske 200 passagerare. Efter en sådan tur är man utmattad och gör inte ett bra jobb på nästa tåg heller, även om det inte är fullsatt.

Kan inte titta på biljetter

Janne Petersson vittnar om en situation där vårens personalbrist redan har tröttat ut personalen. Själv blev han i våras tillfrågad om att jobba övertid redan en månad i förväg. Under sommaren har tågvärdarna knappt kunnat utföra sina mest primära arbetsuppgifter.

Företagets policy är att tågvärden avgör när för många människor försöker komma ombord. Men att styra hur många som kommer med är en omöjlig uppgift. Fotograf: Johan Bävman

– Jag ska ju titta på biljetterna, men det är ofta omöjligt att ta sig fram för att göra det. Det blir också väldigt dålig stämning om man försöker titta på biljetter när tåget är så fullt, säger han.

– Faktum är att jag inte ens i vanliga fall hinner titta på allas biljetter, eftersom jag kan vara ensam tågvärd på tre tågsätt, alltså nio vagnar. Det är sällan jag hinner igenom hela tåget. Tidigare var vi oftast två tågvärdar, då gick det bättre.

Brinnande tåg fastnade i tunnel

Men biljettviseringen är bara en av tågvärdens uppgifter. Tågvärden har ansvar för att ge information till passagerarna, hjälpa personer med nedsatt rörelseförmåga och vara framme om ett medicinskt nödläge uppstår.

Framför allt säger bolagets föreskrifter att det ska finnas en tågvärd ombord i tunnlar som Citytunneln eller tunneln genom Hallandsåsen. Anledningen är att man ska kunna evakuera passagerare om tåget fastnar i tunneln, vilket händer då och då. 

Så sent som i juni i år tvingades ombordpersonal i Österrike evakuera ett brinnande tåg som hade fastnat i Terfentunneln nära Innsbruck. Liknande incidenter har också inträffat i Sverige. Även när tåget inte är överfullt grips passagerare då lätt av panik. 

Mardröm att evakuera

Janne Petersson säger att han inte ens vill tänka på hur det skulle kunna bli om han som ensam tågvärd skulle bli tvungen att brådskande evakuera ett överfullt tåg från en tunnel. 

– Jag gjorde en evakuering från tunneln en gång för länge sedan vid ett stort strömavbrott. Vi blev stående i flera timmar på Pepparholmen, som är en konstgjord ö. Vi kunde inte meddela oss, men polisen hittade oss, så det gick bra till slut. Men då var vi inte så många. 

– Men att göra en evakuering från tunneln när tåget är överfullt är ett mardrömsscenario. Jag kan ha svårt att ens ta mig fram för att göra ett utrop i högtalarna. 

Tåget stannar i Hyllie och väntar på en eventuell passkontroll som inte kommer. Ytterligare en barnfamilj kommer ombord. Fyra obeslutsamma killar i tonåren går på och av och sedan på igen.

Lagen är skriven för en annan tid

Janne Petersson säger att ett av tågbolagets problem är att man försöker fylla många funktioner i en. Man är flygplatstransport, pendeltåg för arbetande resenärer, tåg för cyklister och ett weekendtåg för turistande.

Funktionerna är för många. Samtidigt är lagarna inte skrivna för situationen. Det är lagligt med överfulla tåg. 

Hot och våld har blivit vardag för tågvärdarna, i synnerhet när tågen blir för trånga. Samtidigt har också risken för olika former av attentat blivit större. Men möjligheten att evakuera på ett tryggt sätt blir sämre, menar Janne Petersson. Fotograf: Johan Bävman

Skyddsombudet kan inte heller lägga ett skyddsstopp eftersom det är svårt att argumentera för att det skulle råda akut fara för de anställdas liv och hälsa. Snarare är det passagerarnas säkerhet som inte kan garanteras.

Transdev vill inte begränsa

Lovisa Åbom, kommunikationschef på Transdev, Öresundstågs underleverantör, bekräftar att det är lagligt att lasta tåget fullt. 

”Tågen vi kör är typgodkända för att köras även helt fullsatta med upp till 1 200 sittande och stående resenärer när de körs med tre ihopkopplade fordon fördelat på nio ledade vagnar”, skriver Lovisa Åbom i ett mejl.

”Det innebär även att en nödevakuering ska kunna genomföras med ett helt fullsatt tåg eftersom tågen är testade för just för det typgodkännandet.”

Kan bli katastrof

Hon bekräftar också att det är tågvärdens uppgift att se till att tåget inte blir för fullt, men förklarar att Transdev och regiontrafiken tillsammans har ställt ut vakter för att hjälpa till med uppgiften på strategiska sträckor.

Men det är en uppgift som Janne Petersson dementerar. Varken han eller kollegor på andra sträckor har fått hjälp med antalet passagerare från några vakter. I stället har Öresundståg anlitat informatörer, och det har inte gjort någon skillnad för tågvärdarna. 

Lagarna är inte skrivna för att tackla dagens situation, tycker Janne Petersson. Fotograf: Johan Bävman

Vid Malmö Central har Janne bara en kvart på sig för att förbereda nästa avgång, ett tajt planerat schema om det blir förseningar. 

– Tyvärr tror jag inte att det blir någon ändring förrän det händer något katastrofalt, säger han och skyndar sedan i väg längs perrongen i Citytunneln.

Kritiken mot Öresundståg – en bakgrund 

SJ ställde under sommaren in alla sina avgångar på Västkustbanan mellan Malmö och Göteborg, vilket gjorde att Öresundståg, som drivs inom ramen för regiontrafiken i Skåne, blev den enda aktör som körde sträckan. Passagerare hade ingen möjlighet att välja avgångar där det är obligatoriskt att boka sittplats. Öresundståg använde alla sina tillgängliga tåg, men på sträckan blev det ändå helt överfullt.

Transdev är den underleverantör som driver Öresundståg på uppdrag av Region Skåne. Vid start drevs Öresundståg både av danska och svenska operatörer, men sedan 2011 är det svenska operatörer som driver trafiken. Transdev driver just nu Öresundståg tillfälligt, efter en avbruten upphandling 2022, då SJ var underleverantör. Transdevs upplägg bygger på en tågvärd på tre tågsätt. En ny upphandling är på gång. 

Artikeln är tidigare publicerad i Sekotidningen som tillsammans med Arbetet och sju andra titlar ingår i LO Mediehus.