Trots nattmangling nådde parterna inte fram till något nytt avtal på spårtrafikområdet. Men sedan medlarna bett om mer tid meddelar nu Seko att strejken skjuts upp.

”Bedömningen är att det fortfarande finns utrymme att förhandla. Frågorna det förhandlas om är komplexa och alla parter bedömer att mer tid skulle kunna lösa upp knutar”, skriver Seko på sin sajt.

Mer än så vill Seko inte säga.

”Nope. Pressinfon gäller”, skriver Sekos kommunikationschef Jonas Pettersson i ett sms.

Inte heller motparten Almega Tågföretagen vill kommentera.

– Jag är ledsen, inte prata med media just nu utan fokusera på jobbet, men tack för att du ringde, säger förbundsdirektören Pierre Sandberg och lägger på luren.

Lokförarstrejk på Öresundstågen

Beskedet om att strejken skjuts upp kom vid 10-tiden på torsdagen. Då återstod bara timmar innan konflikten skulle bryta ut. Samtliga Öresundstågens lokförare i Malmö skulle då lägga ned arbetet, liksom teknisk personal i Stockholm och Göteborg.

Störst påverkan väntas en strejk få på Öresundstågen. Men även verkstadspersonalen på Euromaint i Göteborg ska tas ut. Verkstaden servar SJ, som varnat för att trafiken på flera av landets mest trafikerade linjer kan drabbas av störningar.

Stopp för sena schemaändringar

Sekos prioriterade avtalskrav är stopp för sena schemaändringar och arbetstidsförkortning.

– En stor majoritet av våra medlemmar inom spårtrafiken har svårt att förena sitt arbete med fritid och familjelivet. Många ser bara en utväg och det är att sluta jobba i branschen, har Sekos ordförande Gabriella Lavecchia tidigare sagt.

Almega Tågföretagen menar att sena schemaändringar är omöjliga att undvika men har föreslagit extra betalt till anställda som drabbas.

”Ju närmare arbetsdagen ändringen kommer, desto högre ska ’straffavgiften‘ till arbetstagaren vara”, skriver Almega Tågföretagen.

Stopp för ensamarbete inte prio

Nyligen utbröt vild strejk bland lokförare på pendeltågen i Stockholm. Kravet var att tågvärdarna skulle bli kvar.

Seko har visserligen ett yrkande om att stoppa ensamarbete på passagerartåg, men förbundet har varit tydligt med att andra frågor går före. Något som väckt frågor bland pendeltågspersonal i Stockholm.

– Det är väldigt viktigt för alla spårtrafikklubbar. Det blir väldigt märkligt om Seko inte fajtas för det här kravet nu i medlingsperioden, har Moa Friman, lokförare och aktiv i Nätverket rör inte min tågvärd, tidigare sagt till Arbetet. 

Strejkvarsel i 3 steg

Om inte fackförbundet Seko och arbetsgivarorganisationen Almega Tågföretagen kommer överens om ett nytt avtal kommer följande grupper tas ut i strejk:

Steg 1 – Måndag 15 maj, 15.00

Transdev (Öresundstågen): samtliga lokförare stationerade i Malmö

MTR: klottersanerare, fordonsvårdare, reparatörer och växlare i Stockholm

Euromaint Rail: Verkstadspersonal i Olskrokshallen.

Steg 2 – Fredag 19 maj, 15.00

MTR Mälartåg: Lokförare stationerade i Stockholm och Eskilstuna.

MTR Tunnelbanan: Tunneltågsförare på röda linjen.

SJ Götalandståg: Lokförare stationerade i Göteborg.

Steg 3 – Måndag 22 maj, 15.00

SJ: Samtliga lokförare stationerade i Stockholm och Hagalund. 

Green Cargo: Samtliga lokförare och instruktörer stationerade i Boden alla dagar utom tisdagar och onsdagar samt samtliga växlare stationerade i Kville.

Hector Rail: Samtliga lokförare stationerade i Piteå alla dagar utom tisdagar och onsdagar. 

Euromaint Rail: Samtlig verkstadspersonal i Hagalund och Malmö. 

VR Sverige: Samtliga lokförare stationerade i Malmö.