Jag har själv stått där. ”Ska jag sätta skyddsstopp för det här? Är det en rimlig åtgärd som står i proportion till faran?”, tänker man. Jag vet att det inte är enkelt att ta ett snabbt beslut.

Hjärnan går på högvarv. Man tänker på företagsledningen som inte kommer gilla idén av att man stängt ner verksamheten, att pengamaskinen stått still. De kommer ställa frågor och antagligen inte vara så glada.

Samtidigt har man blivit tilldelad just det här förtroendet av sina kollegor. Skyddsombuden på arbetsplatsen är förtroendevalda. Man har fått ett mandat att skydda sina kollegor och dra i nödbromsen när det finns risk för liv och hälsa.

Tågvärdarna tillfälligt tillbaka

Det är precis vad skyddsombuden på fackförbunden ST och Seko Lok Pendeln gjorde i måndags morse. 

– Vi ser indikationer på att människor far illa av att köra tåg ensamma, fram för allt lokförare. Bedömningen, som vi gör med utgångspunkt i arbetsmiljölagen, är att de åtgärder som arbetsgivaren vidtagit inte räcker, säger Tomas Fröstberg, regionalt skyddsombud på ST till SVT Nyheter.

Sedan klockan 09.00 i måndags får alltså inga pendeltåg i Stockholm köras utan tågvärdar ombord fram till att skyddsstoppet upphävs. Problemet är bara att det är inte är någon permanent lösning på att få tillbaka tågvärdarna ombord.

Socialdemokratiskt svek

Socialdemokraterna i Region Stockholm, då i opposition, gick i höstas ut med ett vallöfte om att upphäva beslutet om att ta bort tågvärdarna ombord. De vann sedermera valet, men ser ut att svika sina väljare i den här frågan.

Nu menar arbetsgivaren, MTR, att bollen om tågvärdarnas vara eller icke-vara ligger hos politikerna.

Och frågar man Joakim Sundh, vd MTR Pendeltågen om tågvärdarna kan återinföras permanent svarar han följande till SVT Nyheter:

– Det skulle jag finna extremt osannolikt. Men återigen, allt får ha sin gång. Politiken upplever jag är väldigt tydlig med var man står någonstans. Vi fortsätter utifrån den plan och process som vi har.

Är den nya doktrinen inom svenska politik att säga en sak innan valet, sedan genomföra valet, och sedan säga en sak också efter valet?

Nu känns det som att S i Stockholmsregionen står inför ett vägskäl. Antingen väljer man att fortsätta att gå emot det man sa innan valet. Och då kan det här bli en lång och segdragen strid som skadar förtroendet för dem men också alla som dagligen förlitar sig på en fungerande pendeltågstrafik. Eller så försöker man lösa det man gick till val på: att behålla tågvärdarna.

Lokförarna kommer nog inte ge sig så enkelt. De har redan visat att de är villiga att ta en rejäl strid i den här frågan. Och det kommer nog att fortsätta. Även det folkliga stödet tycks vara stort för lokförarna i deras kamp.

Är den nya doktrinen inom svenska politik att säga en sak innan valet, sedan genomföra valet, och sedan säga en sak också efter valet? För det verkar så.