KOMMENTAR. Vi befinner oss i vår lokala matbutik, närmare bestämt bland chipsavdelningens grällt färgade förpackningar. På Lantchips påsar läser vi: ”Världsnyhet! Nu fossilfri tillverkning”.

Texten ser ut som ett intyg, en grön stämpel tryckt på förpackningen. Till skillnad från flertalet andra påsar är lantchipsen förpackade i vad som ser ut som naturfärgat papper, men förpackningen ska sopsorteras som plast. 

Även andra chipstillverkare stoltserar med fossilfri tillverkning. På Gårdschips och Gotlandschips förpackningar står ”100% fossilfri produktion”. Formuleringen kan inte tolkas på annat vis än att chipsen tillverkats fossilfritt, det vill säga med alltigenom fossilfria energikällor. 

Potatischipsproducenter verkar glädjande nog stå på barrikaderna vad gäller övergången till grön ekonomi. Om vi alla vore chipstillverkare kan världen kanske, trots allt, nå 1,5-gradersmålet, säger vi upprymt till varandra. 

Chips
Lantchips naturfärgade påsar påstår att chipsen är gjorde av fossilfri tillverking.

Lantchips naturfärgade påsar

Våra blickar vandrar återigen mot Lantchips naturfärgade påsar. ”Världsnyhet?” Sannerligen! Konstigt att man inte hört talas om detta tidigare, säger vi, nu ännu mer upprymda, till varandra. Det är onekligen en bedrift att lyckas massproducera ett alltigenom fossilfritt livsmedel. Det kan faktiskt vara det största som hänt livsmedelsindustrin sedan konstgödslet. 

Våra händer sträcker sig efter en påse Lantchips, smak Chili Habanero, innehållande bland annat mjölksocker, vasslepulver, druvsocker, socker, jästextrakt, surhetsreglerande medel (E270, E330) och kryddextrakt. 

Otroligt, helt otroligt att kunna framställa en sådan produkt fossilfritt, allt till priset av facila tjugofyra kronor. Nöjda läser vi baksidans text i fet stil: ”Vi suddar ut våra fossila avtryck.” Där står också att Lantchips sedan 1991 stöttat SOS barnbyar.

Sedan går allt utför, illusioner krossas. 

”Först i världen”

Just när påsen läggs i varukorgen ser vi att det enbart är själva friteringen, en mycket liten del av produktionen, som ingår i att vara ”först i världen med fossilfri chipstillverkning”. Den övriga processen som inbegriper konstgödsel, traktorer, transporter och så vidare är däremot inte fossilfri. 

Även friteringen av Lantchips sker med energi från pellets, en långtifrån oproblematisk energikälla. Bland annat består pellets av biomassa som blir koldioxid vid förbränning.

När vi kommit hem, utan några chips i matkassarna, mejlar vi företagen och frågar om de tror att deras formuleringar möjligen kan vilseleda. Lantchips svarar inte på frågan, istället hänvisar de till sin samarbetspartner, en industrikoncern som ägnar sig åt ”energikonvertering”. 

Gotlandschips
Gotlandschips förpackning.

Gotlandschips och Gårdschips svar är mer intressanta, de skriver att de inte upplever några som helst problem med sina påståenden.

Gotlandschips, ”100% fossilfri produktion”, menar att ”fossilfri produktion är själva produktionen – inte diverse aktiviteter som sker utanför produktionslokalen.” 100% av produktionen avser alltså inte hela produktionen. Är det då verkligen 100%? 

Vi tänker på procentenheter, sedan tänker vi på Gårdschips som även de på sina påsar deklarerar ”100% fossilfri produktion”. 

Gårdschips: Kanske vilseledande

Gårdschips skriver i sitt svar att det kanske varit vilseledande om företaget ”enbart skrivit 100% fossilfritt på produkten […]. Då utgår man från att allt innehåll är just fossilfritt. Men vi är tydliga och skriver att det avser produktion. För oss är det självklart att det gäller just vår produktionsprocess”.   

Vi tänker på Victor Klemperers LTI, Lingua Tertii Imperii, som utkom 1947 och handlar om språket i Tredje riket, ett språk som resulterade i en tillvaro där skillnaden mellan lögn och sanning var oviktig. 

Bland mycket annat konstaterade Klemperer att propagandans språk frossar i siffror och superlativer, allt för att övertyga, allt för att vilseleda. Ju sämre det gick för nazisterna desto grövre blev överdrifterna.

Gårdschips
Skärmdump från Gårdschips webbsajt.

Får man påstå vad som helst?

Får företag påstå vad som helst? Nej. Enligt Konsumentverket ska miljöpåståenden i marknadsföring vara icke-vilseledande, sakliga och sanningsenliga. Men, tänker vi, ju mer akut klimatfrågan blir desto mer utnyttjar företagen konsumenternas dåliga samvete. 

Vi fortsätter inte våra jämförelser mellan snacksproducenter och nazister. Istället anmäler vi chipsföretagen till Reklamombudsmannen. 

En tid senare meddelar RO att Lantchips på grund av vår anmälan fälls för vilseledande miljöpåståenden i fråga om fossilfri tillverkning. 

Beslut har ännu inte fattats i fråga om Gotlandschips och Gårdschips.